Pornim o nouă serie de interviuri video, #FutureBankingSummit, înaintea conferinței Future Banking Summit, care prezintă tendințele ce vor fi dezbătute de vorbitorii și participanții la eveniment.

Alexandru Mitroi este Global Technical Director – Solutions Engineering în cadrul Temenos, una dintre cele mai importante companii producătoare de soft bancar din lume, cu peste 3.000 de clienți în 150 de țări din lume.

Oficialul Temenos va fi prezent la Brașov, între 18 și 19 octombrie, la Future Banking Summit. Am discutat cu Alexandru despre tendințele pe care Temenos le-a observat în digital banking, dar și despre cele mai importante cerințe ale instituțiilor financiare din lume.

Instituțiile financiare, atunci când se uită la o investiție în zona de tehnologie, ideal ar fi să se uite la o platformă care să le permită dezvoltare continuă în anii ce urmează, și nu neapărat să se uite la transformarea digitală ca la un proiect cu un termen determinat.

Cum a fost acest an pentru Temenos, până acum?

A fost un an bun, avem noi clienți mari, din diverse regiuni (Statele Unite, Europa, Asia-Pacific), care s-au alăturat familiei Temenos și sperăm să continue trendul ascendent până la finalul anului, dar ne confruntăm cu un climat destul de instabil. Turbulențele acestea sunt ciclice, le-am văzut mult mai rău în perioada 2007-2008. În plus, războiul din Ucraina și instabilitatea din zona nord-americană au un impact în piață, dar suntem optimiști că lucrurile vor merge într-o direcție bună.

Care e modelul de business al Temenos?

Suntem o companie elvețiană, cotată la bursa din Elveția, specializată doar pe soft bancar. 41 din top 50 bănci din lume rulează sub o formă sau alta softul nostru. În ultimii ani, am observat o schimbare în obiectivele instituțiilor financiare dinspre zona de on-premise, adică bănci care își rulează softul cu echipele lor, înspre SaaS (Software as a Service) în ultimii ani. Avem peste 700 de clienți noi pe acest segment.

Este adevărat că nu este aplicabilă în toate jurisdicțiile, încă vedem țări în care sunt anumite probleme legate de datele clienților, dacă ar trebui sau nu să fie într-un cloud public. Ceea ce facem noi este să colaborăm cu toate instituțiile de reglementare, să explicăm cât mai bine faptul că datele sunt sigure și să ajutăm clienții să aleagă SaaS. Avem un produs specific Temenos Banking Cloud, prin care preluăm toate bătăile de cap cu infrastructura și cu problemele operaționale de zi cu zi ale unei bănci și ne ocupăm noi de ele.

Modelul nostru de business, când vine vorba despre construirea produselor noi, este că încercăm să construim produse pe baza cerințelor clienților actuali sau viitori, iar aceste funcționalități să le facem disponibile pentru toți clienții noștri. Acest model s-a dovedit a fi unul foarte bun și viabil pentru noi.

Ce proiecte aveți în lucru?

În perioada 2021-2023, am avut în jur de 360 de go live-uri, ceea ce înseamnă că în fiecare zi o bancă merge live cu unul dintre produsele Temenos. În România, suntem aici de mulți ani, cu al doilea birou ca mărime din Europa.

Aș menționa parteneriatul pe care îl avem cu Libra Bank de mulți ani, bancă care a început cu noi foarte devreme, au trecut prin multe upgrade-uri, ceea ce arată că softul susține dezvoltarea pe termen lung.

Ați lansat și un marketplace pentru fintech-uri?

Noi suntem specializați pe soft bancar, iar ținta noastră este să oferim clienților actuali sau potențiali soluții complete de de digital banking, core banking, payments. În schimb, am primit tot mai multe cereri pe partea de fintech, așa că am lansat acest marketplace, Temenos Exchange, unde avem peste 80 de parteneri în acest moment.

Scopul nostru este să ne respectăm brandul și clienții, iar atunci când o instituție financiară alege unul dintre aceste fintech-uri partenere, să poată integra soluțiile lor cât mai repede și fără probleme.

Din acest motiv, fiecare fintech trece printr-un proces de verificare și de integrare, pentru că vrem să demonstrăm clienților noștri că respectivele soluții sunt compatibile cu sistemele noastre, ceea ce conduce la un timp de implementare redus și cu cât mai puține probleme. Și invităm toate fintech-urile din România să colaboreze cu noi.


Cum s-a dezvoltat digital bankingul, în ultimii ani?

Dezvoltarea este exponențială, unul dintre motive fiind situația pandemică. Este adevărat că digital bankingul se dezvolta și înainte, dar nu într-un ritm atât de accelerat. Vedem un boom de tehnologii care intră pe piață, cerințe care pun clientul băncii în centrul operațiunilor și o încercare a băncilor de a simplifica foarte mult toate procesele pe care le au.

Istoric vorbind, procesele unei bănci nu sunt neapărat friendly și, atunci, expunerea acestor procese către clientul de astăzi în zona digitală presupune multe investiții și determinare din partea instituțiilor financiare.

O să vă dau un exemplu, să vă dați seama cât de departe s-a ajuns cu cerințele în zona de digital banking. Am avut un prospect, care a vrut să regândească procesul de împrumut pentru un autoturism. Acesta își dorea ca, în loc să primească actele autoturismului și apoi să facă o vizită la bancă sau să completeze niște formulare în internet banking, să poată folosi telefonul mobil. Adică, să fotografieze autoturismul, condiția fiind ca vehiculul să aibă un număr de înmatriculare. Iar, în spate, sistemele să facă o evaluare automată a mașinii, într-o milisecundă, și a clientului, apoi să emită o ofertă de împrumut pe baza criteriilor pe care clientul le setează – în cât timp rambursează creditul, suma necesară. Ei bine, tot acest proces presupune multă tehnologie, pentru că trebuie să iei o fotografie, să citești numărul de înmatriculare, să mergi la un sistem al statului care îți poate da o evaluare autoturismului și apoi folosești inteligența artificială să vezi dacă aprobi sau nu creditul.

Vedem un boom și pe partea de inteligență artificială. Noi integrăm încă din 2019 inteligența artificială în tehnologii, pentru că este foarte utilă, dar într-un segment cum este bankingul, în care există foarte multe reglementări, poate deveni foarte rapid o problemă. De ce? Este în regulă să fie folosită pentru a face recomandări, multe instituții financiare o folosesc. În schimb, când este folosită pentru a lua decizii, acolo intervin niște probleme de reglementare, deoarece, în orice țară, reglementatorul vrea să știe cum s-au luat deciziile pentru clientul A și pentru clientul B, ceea ce IA, așa cum este astăzi, nu poate explica acest lucru.

Iar acest fapt devine o problemă de audit, de reglementare, iar noi lucrăm la acest aspect și vom continua să investim în viitor, pentru că îl vedem foarte important, cu un produs care să poată poate oferi instituției financiare posibilitatea de a analiza absolut fiecare decizie într-un mod ce poate fi înțeles de o persoană umană.

Cum s-au adaptat băncile la evoluția tehnologică?

Schimbările au fost necesare și nu neapărat din prisma reglementărilor, cât din faptul că instituțiile financiare au realizat din ce în ce mai repede că, dacă nu ajung la client într-un mod digital, și nu înțeleg clientul și nevoile acestuia foarte bine, pe termen lung nu există o rată de succes foarte mare.

În marea majoritate a instituțiilor financiare cu care discutăm vedem un apetit crescut către schimbare. Întotdeauna vor exista oameni care se vor opune schimbării, dar direcția este bună și instituțiile financiare sunt deschise la orice fel de discuție, cât înțeleg unde se află datele clienților lor, cum sunt procesate și cum le îmbunătățește acest sistem rata de creștere a clienților și de satisfacție.

Cu ce se diferențiază produsul vostru de altele de pe piață?

Cel mai important diferențiator este faptul că oferim o singură platformă pentru absolut toate verticalele – retail, corporate, business, wealth banking. Acest lucru înseamnă că ajutăm instituțiile financiare să-și reducă costurile cu operațiunile, pentru că nu mai au nevoie de cinci softuri diferite să ruleze cinci verticale diferite.

Avem clienți care rulează această platformă și care au de la 500 de conturi, cei foarte mici până la cel mai mare client, care are 200 de milioane de conturi. Rulează același soft, aceeași platformă, bineînțeles scalată, dar tehnologia este comună, nu este nimic proprietar, adică genul de tehnologie pentru care se pot găsi skill-uri în piață.

Alex, știu că ai fost numit unul dintre cei 16 Distinguished Engineers în istoria companiei. Care este rolul tău în companie?

Mă ocup de partea tehnică la nivel global a platformei noastre de digital banking, pe care o numim Infinity. Fac parte din grupul de business solutions, discut în fiecare zi cu instituții financiare despre ce fel de probleme au și cum tehnologia noastră poate să le îmbunătățească rezultatele. Cât despre titlul primit, nu este unul foarte folosit în Europa, este o recunoaștere care m-a bucurat foarte mult din prisma faptului că se obține greu, pentru că e o distincție oferită de comitetul executiv, fără să fii întrebat.

Și a fost acordată istoric persoanelor care de-a lungul anilor au adus un impact semnificativ atât companiei, cât și industriei. Și atunci cred că în cazul meu au luat în considerare faptul că am construit produse de la zero și acum încerc să ajut clienții noștri să folosească aceste produse într-un mod bun.

Cum se vede transformarea digitală prin prisma voastră?

Ceea ce observ, în mod personal, și nu neapărat în toate piețele, există acest concept că transformarea digitală este ceva pe care îl faci acum și care se termină în șase luni sau un an și gata. Transformarea digitală este un proces continuu, pe termen nedeterminat.

Instituțiile financiare, atunci când se uită la o investiție în zona de tehnologie, ideal ar fi să se uite la o platformă care să le permită dezvoltare continuă în anii ce urmează, și nu neapărat să se uite la transformarea digitală ca la un proiect cu un termen determinat

Modul în care diverse instituții financiare văd transformarea digitală este diferit, pentru că fiecare instituție este la un alt nivel. Ce este foarte important este posibilitatea de a te putea compara cu piața, iar aici cred că este un punct în care instituțiile financiare pot beneficia de unul dintre produsele noastre gratuite, Temenos Value Benchmark. Acesta analizează gradul de pregătire digitală curent al instituției. Este un raport privat, în care datele sunt anonimizate, dar le poate da o idee unde sunt și ce ar trebui să facă pentru a ajunge la punctul în care își doresc să fie în viitor. Sunt peste 130 de instituții financiare în acest raport, adică avem foarte multe puncte de comparație

Provocările cred că sunt similare cu toate companiile de tech, pentru că momentan piața nu este neapărat într-o creștere și vedem procese decizionale mai lungi. Dar ne bucură faptul că există apetit pentru digitalizare, pentru investiții în zona de tehnologie.

Ce urmează?

Sperăm o perioadă mai bună. Continuăm să investim aproximativ 20% din toate veniturile companiei în tehnologie anual, estimăm că până în 2026 vom mai investi câteva miliarde.

Nu construim soft doar de dragul de a construi soft și de a folosi ultima tehnologie, produsul nostru se bazează pe cerințe reale din piață, este configurabil și așa ajutăm clienții să ajungă foarte repede în piață.

Ținta noastră este să oferim clienților oportunitatea de a cheltui bugetele de investiții pe inovație și nu neapărat pe partea operațională. Raportul nostru arată că cei mai performanți clienți Temenos investesc cu 51% mai mult din bugetele de IT în inovație.

Bankingul, astăzi, este despre embeded finance, să fie la îndemâna utilizatorului în orice moment și să înțelegi nevoile clienților, care presupune foarte multă tehnologie, nu este ceva ușor de făcut, dar este direcția în care ne îndreptăm. Să oferim instituțiilor financiare o platformă care le permite să se dezvolte, să ofere clienților niște soluții omnicanal și să fie parte din viața lor.

+

Future Banking Summit este un eveniment organizat de Future Banking și susținut de: ING Bank România, Mastercard, Raiffeisen Bank, InfoCert, Temenos, LexisNexis, Evotrust, IDnow, Inform, Namirial, Fortech Investments, CEC Bank, tbi bank, Fort, 123 Credit, Creatio, Argon Solutions, UniCredit Bank, BCR, Filip & Company. Evenimentul beneficiază și de sprijinul Autonom și Imod Flowers. Parteneri media: Smark, IQAds și Financial Intelligence.

Transcriptul pentru acest articol a fost realizat cu ajutorul soluției software Vatis Tech care asigură cea mai bună acuratețe în limba română (95%).