Pornim o nou─â serie de interviuri video, #FutureBankingSummit, ├«naintea conferin╚Ťei Future Banking Summit, care prezint─â tendin╚Ťele ce vor fi dezb─âtute de vorbitorii ╚Öi participan╚Ťii la eveniment.

Alexandru Mitroi este Global Technical Director ÔÇô Solutions Engineering ├«n cadrul Temenos, una dintre cele mai importante companii produc─âtoare de soft bancar din lume, cu peste 3.000 de clien╚Ťi ├«n 150 de ╚Ť─âri din lume.

Oficialul Temenos va fi prezent la Bra╚Öov, ├«ntre 18 ╚Öi 19 octombrie, la Future Banking Summit. Am discutat cu Alexandru despre tendin╚Ťele pe care Temenos le-a observat ├«n digital banking, dar ╚Öi despre cele mai importante cerin╚Ťe ale institu╚Ťiilor financiare din lume.

Institu╚Ťiile financiare, atunci c├ónd se uit─â la o investi╚Ťie ├«n zona de tehnologie, ideal ar fi s─â se uite la o platform─â care s─â le permit─â dezvoltare continu─â ├«n anii ce urmeaz─â, ╚Öi nu neap─ârat s─â se uite la transformarea digital─â ca la un proiect cu un termen determinat.

Cum a fost acest an pentru Temenos, până acum?

A fost un an bun, avem noi clien╚Ťi mari, din diverse regiuni (Statele Unite, Europa, Asia-Pacific), care s-au al─âturat familiei Temenos ╚Öi sper─âm s─â continue trendul ascendent p├ón─â la finalul anului, dar ne confrunt─âm cu un climat destul de instabil. Turbulen╚Ťele acestea sunt ciclice, le-am v─âzut mult mai r─âu ├«n perioada 2007-2008. ├Än plus, r─âzboiul din Ucraina ╚Öi instabilitatea din zona nord-american─â au un impact ├«n pia╚Ť─â, dar suntem optimi╚Öti c─â lucrurile vor merge ├«ntr-o direc╚Ťie bun─â.

Care e modelul de business al Temenos?

Suntem o companie elve╚Ťian─â, cotat─â la bursa din Elve╚Ťia, specializat─â doar pe soft bancar. 41 din top 50 b─ânci din lume ruleaz─â sub o form─â sau alta softul nostru. ├Än ultimii ani, am observat o schimbare ├«n obiectivele institu╚Ťiilor financiare dinspre zona de on-premise, adic─â b─ânci care ├«╚Öi ruleaz─â softul cu echipele lor, ├«nspre SaaS (Software as a Service) ├«n ultimii ani. Avem peste 700 de clien╚Ťi noi pe acest segment.

Este adev─ârat c─â nu este aplicabil─â ├«n toate jurisdic╚Ťiile, ├«nc─â vedem ╚Ť─âri ├«n care sunt anumite probleme legate de datele clien╚Ťilor, dac─â ar trebui sau nu s─â fie ├«ntr-un cloud public. Ceea ce facem noi este s─â colabor─âm cu toate institu╚Ťiile de reglementare, s─â explic─âm c├ót mai bine faptul c─â datele sunt sigure ╚Öi s─â ajut─âm clien╚Ťii s─â aleag─â SaaS. Avem un produs specific Temenos Banking Cloud, prin care prelu─âm toate b─ât─âile de cap cu infrastructura ╚Öi cu problemele opera╚Ťionale de zi cu zi ale unei b─ânci ╚Öi ne ocup─âm noi de ele.

Modelul nostru de business, c├ónd vine vorba despre construirea produselor noi, este c─â ├«ncerc─âm s─â construim produse pe baza cerin╚Ťelor clien╚Ťilor actuali sau viitori, iar aceste func╚Ťionalit─â╚Ťi s─â le facem disponibile pentru to╚Ťi clien╚Ťii no╚Ötri. Acest model s-a dovedit a fi unul foarte bun ╚Öi viabil pentru noi.

Ce proiecte ave╚Ťi ├«n lucru?

├Än perioada 2021-2023, am avut ├«n jur de 360 de go live-uri, ceea ce ├«nseamn─â c─â ├«n fiecare zi o banc─â merge live cu unul dintre produsele Temenos. ├Än Rom├ónia, suntem aici de mul╚Ťi ani, cu al doilea birou ca m─ârime din Europa.

A╚Ö men╚Ťiona parteneriatul pe care ├«l avem cu Libra Bank de mul╚Ťi ani, banc─â care a ├«nceput cu noi foarte devreme, au trecut prin multe upgrade-uri, ceea ce arat─â c─â softul sus╚Ťine dezvoltarea pe termen lung.

A╚Ťi lansat ╚Öi un marketplace pentru fintech-uri?

Noi suntem specializa╚Ťi pe soft bancar, iar ╚Ťinta noastr─â este s─â oferim clien╚Ťilor actuali sau poten╚Ťiali solu╚Ťii complete de de digital banking, core banking, payments. ├Än schimb, am primit tot mai multe cereri pe partea de fintech, a╚Öa c─â am lansat acest marketplace, Temenos Exchange, unde avem peste 80 de parteneri ├«n acest moment.

Scopul nostru este s─â ne respect─âm brandul ╚Öi clien╚Ťii, iar atunci c├ónd o institu╚Ťie financiar─â alege unul dintre aceste fintech-uri partenere, s─â poat─â integra solu╚Ťiile lor c├ót mai repede ╚Öi f─âr─â probleme.

Din acest motiv, fiecare fintech trece printr-un proces de verificare ╚Öi de integrare, pentru c─â vrem s─â demonstr─âm clien╚Ťilor no╚Ötri c─â respectivele solu╚Ťii sunt compatibile cu sistemele noastre, ceea ce conduce la un timp de implementare redus ╚Öi cu c├ót mai pu╚Ťine probleme. ╚śi invit─âm toate fintech-urile din Rom├ónia s─â colaboreze cu noi.


Cum s-a dezvoltat digital bankingul, în ultimii ani?

Dezvoltarea este exponen╚Ťial─â, unul dintre motive fiind situa╚Ťia pandemic─â. Este adev─ârat c─â digital bankingul se dezvolta ╚Öi ├«nainte, dar nu ├«ntr-un ritm at├ót de accelerat. Vedem un boom de tehnologii care intr─â pe pia╚Ť─â, cerin╚Ťe care pun clientul b─âncii ├«n centrul opera╚Ťiunilor ╚Öi o ├«ncercare a b─âncilor de a simplifica foarte mult toate procesele pe care le au.

Istoric vorbind, procesele unei b─ânci nu sunt neap─ârat friendly ╚Öi, atunci, expunerea acestor procese c─âtre clientul de ast─âzi ├«n zona digital─â presupune multe investi╚Ťii ╚Öi determinare din partea institu╚Ťiilor financiare.

O s─â v─â dau un exemplu, s─â v─â da╚Ťi seama c├ót de departe s-a ajuns cu cerin╚Ťele ├«n zona de digital banking. Am avut un prospect, care a vrut s─â reg├óndeasc─â procesul de ├«mprumut pentru un autoturism. Acesta ├«╚Öi dorea ca, ├«n loc s─â primeasc─â actele autoturismului ╚Öi apoi s─â fac─â o vizit─â la banc─â sau s─â completeze ni╚Öte formulare ├«n internet banking, s─â poat─â folosi telefonul mobil. Adic─â, s─â fotografieze autoturismul, condi╚Ťia fiind ca vehiculul s─â aib─â un num─âr de ├«nmatriculare. Iar, ├«n spate, sistemele s─â fac─â o evaluare automat─â a ma╚Öinii, ├«ntr-o milisecund─â, ╚Öi a clientului, apoi s─â emit─â o ofert─â de ├«mprumut pe baza criteriilor pe care clientul le seteaz─â ÔÇô ├«n c├ót timp ramburseaz─â creditul, suma necesar─â. Ei bine, tot acest proces presupune mult─â tehnologie, pentru c─â trebuie s─â iei o fotografie, s─â cite╚Öti num─ârul de ├«nmatriculare, s─â mergi la un sistem al statului care ├«╚Ťi poate da o evaluare autoturismului ╚Öi apoi folose╚Öti inteligen╚Ťa artificial─â s─â vezi dac─â aprobi sau nu creditul.

Vedem un boom ╚Öi pe partea de inteligen╚Ť─â artificial─â. Noi integr─âm ├«nc─â din 2019 inteligen╚Ťa artificial─â ├«n tehnologii, pentru c─â este foarte util─â, dar ├«ntr-un segment cum este bankingul, ├«n care exist─â foarte multe reglement─âri, poate deveni foarte rapid o problem─â. De ce? Este ├«n regul─â s─â fie folosit─â pentru a face recomand─âri, multe institu╚Ťii financiare o folosesc. ├Än schimb, c├ónd este folosit─â pentru a lua decizii, acolo intervin ni╚Öte probleme de reglementare, deoarece, ├«n orice ╚Ťar─â, reglementatorul vrea s─â ╚Ötie cum s-au luat deciziile pentru clientul A ╚Öi pentru clientul B, ceea ce IA, a╚Öa cum este ast─âzi, nu poate explica acest lucru.

Iar acest fapt devine o problem─â de audit, de reglementare, iar noi lucr─âm la acest aspect ╚Öi vom continua s─â investim ├«n viitor, pentru c─â ├«l vedem foarte important, cu un produs care s─â poat─â poate oferi institu╚Ťiei financiare posibilitatea de a analiza absolut fiecare decizie ├«ntr-un mod ce poate fi ├«n╚Ťeles de o persoan─â uman─â.

Cum s-au adaptat b─âncile la evolu╚Ťia tehnologic─â?

Schimb─ârile au fost necesare ╚Öi nu neap─ârat din prisma reglement─ârilor, c├ót din faptul c─â institu╚Ťiile financiare au realizat din ce ├«n ce mai repede c─â, dac─â nu ajung la client ├«ntr-un mod digital, ╚Öi nu ├«n╚Ťeleg clientul ╚Öi nevoile acestuia foarte bine, pe termen lung nu exist─â o rat─â de succes foarte mare.

├Än marea majoritate a institu╚Ťiilor financiare cu care discut─âm vedem un apetit crescut c─âtre schimbare. ├Äntotdeauna vor exista oameni care se vor opune schimb─ârii, dar direc╚Ťia este bun─â ╚Öi institu╚Ťiile financiare sunt deschise la orice fel de discu╚Ťie, c├ót ├«n╚Ťeleg unde se afl─â datele clien╚Ťilor lor, cum sunt procesate ╚Öi cum le ├«mbun─ât─â╚Ťe╚Öte acest sistem rata de cre╚Ötere a clien╚Ťilor ╚Öi de satisfac╚Ťie.

Cu ce se diferen╚Ťiaz─â produsul vostru de altele de pe pia╚Ť─â?

Cel mai important diferen╚Ťiator este faptul c─â oferim o singur─â platform─â pentru absolut toate verticalele ÔÇô retail, corporate, business, wealth banking. Acest lucru ├«nseamn─â c─â ajut─âm institu╚Ťiile financiare s─â-╚Öi reduc─â costurile cu opera╚Ťiunile, pentru c─â nu mai au nevoie de cinci softuri diferite s─â ruleze cinci verticale diferite.

Avem clien╚Ťi care ruleaz─â aceast─â platform─â ╚Öi care au de la 500 de conturi, cei foarte mici p├ón─â la cel mai mare client, care are 200 de milioane de conturi. Ruleaz─â acela╚Öi soft, aceea╚Öi platform─â, bine├«n╚Ťeles scalat─â, dar tehnologia este comun─â, nu este nimic proprietar, adic─â genul de tehnologie pentru care se pot g─âsi skill-uri ├«n pia╚Ť─â.

Alex, știu că ai fost numit unul dintre cei 16 Distinguished Engineers în istoria companiei. Care este rolul tău în companie?

M─â ocup de partea tehnic─â la nivel global a platformei noastre de digital banking, pe care o numim Infinity. Fac parte din grupul de business solutions, discut ├«n fiecare zi cu institu╚Ťii financiare despre ce fel de probleme au ╚Öi cum tehnologia noastr─â poate s─â le ├«mbun─ât─â╚Ťeasc─â rezultatele. C├ót despre titlul primit, nu este unul foarte folosit ├«n Europa, este o recunoa╚Ötere care m-a bucurat foarte mult din prisma faptului c─â se ob╚Ťine greu, pentru c─â e o distinc╚Ťie oferit─â de comitetul executiv, f─âr─â s─â fii ├«ntrebat.

╚śi a fost acordat─â istoric persoanelor care de-a lungul anilor au adus un impact semnificativ at├ót companiei, c├ót ╚Öi industriei. ╚śi atunci cred c─â ├«n cazul meu au luat ├«n considerare faptul c─â am construit produse de la zero ╚Öi acum ├«ncerc s─â ajut clien╚Ťii no╚Ötri s─â foloseasc─â aceste produse ├«ntr-un mod bun.

Cum se vede transformarea digital─â prin prisma voastr─â?

Ceea ce observ, ├«n mod personal, ╚Öi nu neap─ârat ├«n toate pie╚Ťele, exist─â acest concept c─â transformarea digital─â este ceva pe care ├«l faci acum ╚Öi care se termin─â ├«n ╚Öase luni sau un an ╚Öi gata. Transformarea digital─â este un proces continuu, pe termen nedeterminat.

Institu╚Ťiile financiare, atunci c├ónd se uit─â la o investi╚Ťie ├«n zona de tehnologie, ideal ar fi s─â se uite la o platform─â care s─â le permit─â dezvoltare continu─â ├«n anii ce urmeaz─â, ╚Öi nu neap─ârat s─â se uite la transformarea digital─â ca la un proiect cu un termen determinat

Modul ├«n care diverse institu╚Ťii financiare v─âd transformarea digital─â este diferit, pentru c─â fiecare institu╚Ťie este la un alt nivel. Ce este foarte important este posibilitatea de a te putea compara cu pia╚Ťa, iar aici cred c─â este un punct ├«n care institu╚Ťiile financiare pot beneficia de unul dintre produsele noastre gratuite, Temenos Value Benchmark. Acesta analizeaz─â gradul de preg─âtire digital─â curent al institu╚Ťiei. Este un raport privat, ├«n care datele sunt anonimizate, dar le poate da o idee unde sunt ╚Öi ce ar trebui s─â fac─â pentru a ajunge la punctul ├«n care ├«╚Öi doresc s─â fie ├«n viitor. Sunt peste 130 de institu╚Ťii financiare ├«n acest raport, adic─â avem foarte multe puncte de compara╚Ťie

Provoc─ârile cred c─â sunt similare cu toate companiile de tech, pentru c─â momentan pia╚Ťa nu este neap─ârat ├«ntr-o cre╚Ötere ╚Öi vedem procese decizionale mai lungi. Dar ne bucur─â faptul c─â exist─â apetit pentru digitalizare, pentru investi╚Ťii ├«n zona de tehnologie.

Ce urmeaz─â?

Sperăm o perioadă mai bună. Continuăm să investim aproximativ 20% din toate veniturile companiei în tehnologie anual, estimăm că până în 2026 vom mai investi câteva miliarde.

Nu construim soft doar de dragul de a construi soft ╚Öi de a folosi ultima tehnologie, produsul nostru se bazeaz─â pe cerin╚Ťe reale din pia╚Ť─â, este configurabil ╚Öi a╚Öa ajut─âm clien╚Ťii s─â ajung─â foarte repede ├«n pia╚Ť─â.

╚Üinta noastr─â este s─â oferim clien╚Ťilor oportunitatea de a cheltui bugetele de investi╚Ťii pe inova╚Ťie ╚Öi nu neap─ârat pe partea opera╚Ťional─â. Raportul nostru arat─â c─â cei mai performan╚Ťi clien╚Ťi Temenos investesc cu 51% mai mult din bugetele de IT ├«n inova╚Ťie.

Bankingul, ast─âzi, este despre embeded finance, s─â fie la ├«ndem├óna utilizatorului ├«n orice moment ╚Öi s─â ├«n╚Ťelegi nevoile clien╚Ťilor, care presupune foarte mult─â tehnologie, nu este ceva u╚Öor de f─âcut, dar este direc╚Ťia ├«n care ne ├«ndrept─âm. S─â oferim institu╚Ťiilor financiare o platform─â care le permite s─â se dezvolte, s─â ofere clien╚Ťilor ni╚Öte solu╚Ťii omnicanal ╚Öi s─â fie parte din via╚Ťa lor.

+

Future Banking Summit este un eveniment organizat de Future Banking ╚Öi sus╚Ťinut de: ING Bank Rom├ónia, Mastercard, Raiffeisen Bank, InfoCert, Temenos, LexisNexis, Evotrust, IDnow, Inform, Namirial, Fortech Investments, CEC Bank, tbi bank, Fort, 123 Credit, Creatio, Argon Solutions, UniCredit Bank, BCR, Filip & Company. Evenimentul beneficiaz─â ╚Öi de sprijinul Autonom ╚Öi Imod Flowers. Parteneri media: Smark, IQAds ╚Öi Financial Intelligence.

Transcriptul pentru acest articol a fost realizat cu ajutorul solu╚Ťiei software Vatis Tech care asigur─â cea mai bun─â acurate╚Ťe ├«n limba rom├ón─â (95%).