Deși ultimele luni au văzut eliminarea mai multor restricții anti-Covid 19 peste tot în țările dezvoltate, 86% dintre angajați preferă în continuare telemunca sau măcar un sistem hibrid, potrivit datelor Let's talk HR.

În acest context, specialiștii în HR atrag atenția că insistența managementului companiilor de a chema echipele înapoi la birou poate duce la nemulțumiri și chiar pierderi de personal.

„Schimbările majore prin care a trecut piața muncii în ultimii doi ani nu pot fi șterse cu buretele. Să nu uităm că remote nu înseamnă doar <work from home>, ci <work from anywhere>. Angajații români au prins gustul acestei libertăți: să poți lucra de oriunde vrei, dintr-o cafenea, dintr-un spațiu de coworking, din altă țară, dintr-o locație exotică. Dacă un angajator a oferit în ultimii doi ani posibilitatea de telemuncă sau cel puțin hibrid, să anuleze acest beneficiu fără a ține cont de dorințele angajaților poate determina mari nemulțumiri în interiorul echipelor și fluctuații de personal”, spune fondatoarea și managing partner-ul Let's talk HR, Laura Ciornei.

La nivel global, majoritatea angajaților își doresc să lucreze integral de acasă sau în medii remote-first, conform unui studiu realizat de Buffer. În același timp, raportul Microsoft Work Trend Index arată că 50% din managementul companiilor intenționează ca organizațiile pe care le conduc să revină complet la birou, în următorul an.

Totodată, jumătate dintre manageri spun că viziunea de leadership din companiile lor nu coincide cu așteptările angajaților, iar trei sferturi dintre ei spun ca nu dispun de influența sau de resursele necesare pentru a genera schimbare în echipele lor. 

Așadar, cum pot companiile să gestioneze această fractură dintre conducere și angajați și să evite o criză a resursei umane?

În România, numărul de joburi remote disponibile crește de la o lună la alta, cele mai multe fiind în domeniul IT&C. În acest sens, Future Banking a relatat de recent despre cum numărul locurilor de muncă disponibile remote a atins în luna martie a acestui an (lună în care, paradoxal, s-a încheiat și starea de alertă), un maxim istoric de la începutul pandemiei.

„Companiile din IT cu care colaborăm încă mențin telemunca, însă știm de companii care doresc sa revină la birou, măcar într-o formulă hibridă, până la final de iunie. Nu este nimic greșit sau corect într-o abordare sau alta, atâta vreme cât angajatorii țin cont de dorințele, nevoile și asteptările celor din organizație. Suntem în 2022, trebuie să înțelegem ca suntem diferiți și avem nevoi diferite, iar uniformizarea și impunerea unui mod de lucru pentru că <<așa vrea managementul>> nu funcționează ca abordare într-o piață ca IT-ul, oricum încercată de discrepanța dintre cerere și ofertă. Atâtea frământări, întrebări și ședințe interminabile despre cum e mai bine să procedeze ar putea fi evitate dacă managerii ar ține cont de acest aspect atât de simplu: întrebați angajații cum doresc să lucreze și oferiți-le posibilitatea să aleagă fiecare”, detaliază Laura Ciornei.

În același timp, studiile arată că angajații au mai multe îngrijorări în ceea ce privește telemunca, precum deconectarea de muncă la finalul zilei, singurătatea, comunicarea în cadrul echipei, avansarea în carieră și creșterea volumului de muncă.

În ciuda acestor îngrijorări, același studiu realizat de Buffer conclude în mod covărșitor că nouă din zece angajați (90%) ar descrie experiența telemuncii ca fiind foarte pozitivă sau pozitivă. Doar 1% dintre respondenți au perceput-o drept oarecum negativă. Potrivit datelor, majoritatea forței de muncă susține că avantajele telemuncii depășesc potențialele sale aspecte negative. Astfel, managementul companiilor va trebui să-și adapteze procesul decizional astfel încât să includă preferințele angajaților săi și să evite o posibilă criză a resurselor umane, conclud specialiștii.

Sursă foto: 177470475 © Cateyeperspective | Dreamstime.com