Fraudele online, care au luat avânt odată cu pandemia și care continuă să facă victime și în prezent, au crescut nivelul general de anxietate a publicului în fața unor astfel de pericole. În același timp, clienții organizațiilor sau instituțiilor au așteptări mai mari de la acestea în ceea ce privește siguranța datelor și tranzacțiilor. Acestea sunt câteva dintre noile rezultate ale unui studiu asupra fraudei realizat de către SAS, lider global în AI și analytics.
La nivel global, studiul a fost efectuat pe 13.500 de clienți din 16 țări. Inclusiv România a luat parte la acest studiu SAS, iar concluziile principale ale acestuia sunt disponibile în următoarele rânduri. Per total, fraudele online reprezintă o problemă la nivel global, având vedere că:
- 70% dintre respondenți au experimentat frauda cel puțin o dată. Patru din zece oameni au căzut victime ale fraudelor de două sau mai multe ori;
- Aproape jumătate dintre participanți (47%) au experimentat mai multe tentative de fraudă în 2022 decât în anii anteriori;
- 86% dintre respondenți declară că sunt mai conștienți cu privire la pericolul fraudelor online decât erau în trecut.
Cele mai folosite strategii de fraudă sunt tentativele de a obține detalii ale conturilor bancare sau date personale. Telefoanele mobile și email-urile reprezintă canalele de comunicație folosite cel mai des de atacatori pentru a realiza un contact inițial.
Citește și:
„Când infractorii online reușesc să-și ducă la bun sfârșit planurile, organizațiile din sectoarele bancar, al asigurărilor, guvernamental, de retail și telecomunicații, cele mai expuse la atacuri, devin fără voia lor canele de desfășurare a fraudelor. Având în vedere că două treimi dintre consumatorii intervievați afirmă că și-ar schimba furnizorul de servicii pe fondul fraudelor, sau dacă un competitor ar oferi protecție mai bună, consecințele potențiale ale inacțiunii sunt substanțiale și nu ar trebui ignorate”, spune Stu Bradley, Senior Vice President of Risk, Fraud and Compliance în cadrul SAS.
Rezultatele studiului SAS desfășurat în România
Studiul cu privire la fraudele online arată că patru din zece români declară că au întâmpinat mai multe fraude sau tentative de fraudă în ultimele 12 luni, comparativ cu trecutul. Doar 32% dintre români afirmă că nu au căzut niciodată victime ale unor fraude online. 19% dintre respondenți au fost fraudați de trei sau mai multe ori.
Citește și:
Majoritatea românilor, 75,8%, se tem că ar putea deveni și ei victime ale escrocilor online în viitor.
Aproape la unison, românii (nouă din zece) consideră că organizațiile, companiile sau instituțiile cu care aceștia interacționează ar trebui să facă mai multe pentru a-i proteja de tentative de fraudă. Tot la fel de mulți români consideră că sunt mult mai conștienți în prezent de posibile amenințări cibernetice decât erau în trecut. Aproape opt din zece români afirmă că instituțiile financiare cu care colaborează le-au pus la dispoziție informații despre măsurile pe care le iau pentru a preveni frauda.
Cinci din zece români acordă beneficiul îndoielii dacă primesc un apel necunoscut și încearcă să determine dacă e vorba despre un apel legitim.
Cele mai întâlnite tipuri de fraudă online de către români:
Citește și:
- Încercarea de a obține detalii bancare – 57.9%
- Încercarea de a obține date personale – 54.4%
- Asumarea identității unor organizații reputabile sau a unor autorități oficiale – 21.0%
- Pretexte că persoana contactată este datoare cu sume de bani – 10.5%
- Afirmații că persoana contactată a câștigat bani/ un premiu – 45.5%
- Bani extrași fraudulent din contul bancar – 12.1%
- Pretexte că persoana contactată este eligibilă pentru returnarea unor bani/ taxe – 12.8%
- Pretexte că victima nu a plătit o sumă completă, pentru o livrare, de exemplu – 8.5%
- Încercarea de câștiga încrederea victimei înainte de a cere bani – 18.7%
- Altele – 3.4%
Opt din zece români intervievați afirmă că sunt dispuși să folosească metode biometrice de autentificare (recunoaștere facială, a amprentei, etc.) pentru a-și securiza mai bine plățile și tranzacțiile online. În paralel, patru din zece persoane preferă o parolă statică pentru logarea în conturile aferente plăților online, în vreme ce șase din zece vor să se bazeze pe sisteme biometrice.
Citește și:
De asemenea, opt din zece români sunt de acord ca plățile și tranzacțiile online pe care le efectuează să se desfășoare mai lent, pe fondul unor posibile verificări suplimentare, pentru a avea mai multe garanții de securitate în fața posibilelor fraude. Aproape șapte din zece români ar fi dispuși să renunțe la colaborarea cu un serviciu financiar dacă ar fi victimele unei fraude, sau dacă ar exista o alternativă mai sigură pentru ei.
Puterea inteligenței artificiale, reducerea impedimentelor pentru clienți și maximizarea securității
Desigur, organizațiile trebuie să găsească echilibrul între o experiență de utilizare rapidă, fără impedimente, și mecanismele potrivite de protecție împotriva fraudei, mai ales pe fondul creșterii popularității serviciilor digitale. Deși există riscuri fraudă ridicate în privința tranzacțiilor online, asta nu îi face pe clienți să renunțe la acestea. Doar unul din zece respondenți se gândește să reducă frecvența folosirii serviciilor digitale.
Citește și:
Detecția fraudei cu ajutorul AI-ului poate oferi o soluție completă: ajută organizațiile să identifice fraudele mai rapid, îmbunătățind eficiența și precizia strategiilor de detecție și prevenție. Spre deosebire de reguli, care pot fi testate și ocolite cu ușurință de infractori, aplicarea unei soluții de învățare automatizată poate ajuta organizațiile să identifice mai ușor și în timp real anomaliile, pentru a fi cu un pas înaintea pericolelor tot mai complexe.
Acesta reprezintă standardul soluțiilor SAS împotriva fraudelor și escrocheriilor financiare – iar angajamentul SAS pentru a dezvolta tehnologii de ultimă generație în acest domeniu este consolidat și de anunțul recent, cu privire la investițiile de 1 miliard de dolari în soluții AI adaptate industriilor specifice.
Citește și:
„Dezvoltarea rapidă a uneltelor AI generative va ajuta infractorii să ocolească sistemele de detecție standard. Folosirea unor capacități de detecție a fraudei stratificate, care folosesc tehnologii avansate de analytics, poate ajuta organizațiile să-i învingă pe escroci la propriul joc. Cei care se ridică la nivelul așteptărilor propriilor clienți pot transforma prevenția fraudei într-un pilon al loialității consumatorilor, acesta devenind ulterior un avantaj competitiv care le va crește business-ul, în vreme ce le reduce pierderile datorate fraudei”, adaugă Stu Bradley.
SAS a colaborat cu 3Gem Research and Insights pentru a desfășura studiul global cu privire la trendurile din sfera fraudei împotriva consumatorilor, la finele lui. Rezultatele au fost obținute pe baza unui eșantion de 13.500 de persoane, împărțit egal între bărbați și femei. În România, rezultatele studiului se bazează pe un eșantion de 1.000 de persoane.Mai multe detalii despre studiul Faces of Fraud pot fi aflate aici.
Citește și: