Românii folosesc aplicațiile de banking în special pentru a face plăți către comercianți, arată rezultatele studiului „Provocările financiare ale românilor”.
Studiul a fost realizat la inițiativa Raiffeisen Bank de către Reveal Marketing Research, pentru programul de educație financiară Money Bistro.
Tinerii și familiile moderne adoptă ușor și utilizează serviciile de mobile banking. 7 din 10 dintre ei folosesc mobile banking pentru a-și plăți ratele sau către diverși comercianți, iar jumătate fac transferuri bancare către prieteni sau familie.
Românii conservatori folosesc aplicația de banking doar pentru a obține informații despre cont. Doar 6 până la 10% dintre români fac tranzacții de schimb valutar, comandă un card online sau aplica la un credit pe aplicația de mobile banking.
Citește și:
Comoditatea, rapiditatea și controlul asupra contului bancar sunt principalele beneficii identificate de români în utilizarea mediului online pentru operațiunile bancare.
Totuși, aproape 7 din 10 români consideră aplicațiile de mobile banking mai dificil de utilizat. În același timp, teamă de fraude online (45%) și problemele de securitate și confidențialitate (35%) reprezintă principalele obstacole în folosirea aplicațiilor de online banking de către români.
Cercetarea realizată de Reveal a arătat că 72% dintre români sunt preocupați de prefigurarea unei crize economice și de creșterea prețurilor pentru bunurile de larg consum. Totodată, 66% sunt preocupați de războiul de la granițele României.
Evident, inflația este una dintre temele majore care domină societatea românească în acest moment. 7 din 10 români simt că inflația are un impact direct asupra lor personal și asupra familiei lor.
Citește și:
Pentru a face față acestor vremuri tulburi, 58% s-au gândit să reducă consumul, 42% dintre cei intervievați se gândesc să ceară o mărire de salariu, 25% au luat în calcul emigrarea, iar 16% se preocupă de schimbarea locului de muncă.
Marius Luican, directorul general al Reveal Marketing Research, prezent la lansarea studiului, a precizat că fenomenul emigrației apare și ca o modalitate de protest împotriva actualelor condiții sociale și politice din România și nu o tendință.
Un alt aspect interesant este că 51% dintre români s-au gândit să depună bani într-un cont de depozit la bancă dacă ar reuși să facă economii, în timp ce doar 28% dintre ei i-ar păstra într-un plic în șifonier. 11% i-ar investi la bursă cu ajutorul unui broker, 6% în valuta sau crypto monede și 4% ar investi într-o asigurare de viață.
Citește și:
Pandemia a schimbat și obiceiurile de plată cash versus card, când tot mai mulți utilizatori au început să folosească cardurile, iar în acest context, peste 50% dintre români vor să folosească din ce în ce mai puțini bani cash.
Digitalizare în creștere la Raiffeisen Bank
Vladimir Kalinov, vicepreședinte Retail la Raiffeisen Bank, prezent la lansarea studiului, a menționat că banca are 1,2 milioane de clienți digitali activi, persoane fizice cu cel puțin o logare în aplicația de banking în ultima lună. 9 din 10 clienți preferă aplicația de mobile banking, Smart Mobile.
Oficialul băncii a mai spus că insituția financiară are peste 200.000 de clienți activi care flosesc aplicația în mod regulat. Cele mai utilizate opțiuni în aplicație sunt vizualizarea soldului, accesul la istoricul de tranzacționare și plățile.
Citește și:
Un alt beneficiu apreciat de utilizatorii serviciilor digitale ale Raiffeisen rămâne Smart Hour: schimbul valutar euro-lei sau lei-euro la cursul BNR, în limita a 1.500 de euro sau echivalent, de luni până vineri, de la 10 la 11.
Kalinov a mai afirmat că, din 2021, utilizatorii au posibilitatea să își deschidă un pachet de cont curent 100% online. Până în prezent, peste 1.000 de persoane au devenit clienți la distanță.
Creditarea digital a înregistrat o creștere de 40% în acest an față de anul trecut. Clienții eligibili pot primi banii în cont în 10 minute, urmând un flux 100% online.
Raiffeisen Bank are în plan actualizarea aplicației cu noi funcționalități digitale, dintre care Kalinov a menționat plățile instant, gestionarea limitelor cardurilor direct din aplicație, rambursări anticipate și metode noi de economisire (alternative pe termen mediu sau lung precum investițiile în fondurile mutuale ale Raiffeisen, pensii alternative sau asigurări de viață).
Citește și:
Money Bistro 2022
Pentru a-i încuraja pe români să folosească serviciile digitale bancare, Raiffeisen Bank a lansat o ediție SMART a programului de educație financiară Money Bistro.
„Timp de trei ani, le-am oferit românilor prin platforma Money Bistro recomandări care să-i ajute să ia decizii financiare înțelepte. Banii au intrat și ei în era digitală, în pas cu vremurile. De aceea, în nouă ediție Money Bistro Smart, vom vorbi, într-o nouă serie video, despre barierele românilor când vine vorba de banking digital, descoperind beneficiile acestui fel de a face banking. Credem că SMART nu e doar când știi câți bani ai în portofelul virtual, dar și când să faci banking după programul tău și să câștigi timp pentru activitățile care-ți fac plăcere”, a spus Corina Vasile, director de Comunicare și Sustenabilitate la Raiffeisen Bank.
Datele studiului privind comportamentele digitale ale românilor în relația cu băncile arată că pentru a-și rezolva diverse operațiuni la sediul băncii sau pentru a află informații despre ofertele bancare, clienții pierd în jur de jumătate de oră.
Citește și:
Românii estimează că pentru a scoate banii numerar din bancomat au nevoie de aproximativ 15 minute, iar pentru a face plăți la banca, de 25 de minute.
Pe platforma online Money Bistro, românii au ocazia să-și calculeze cât timp pierd sau câștigă în „Portofelul Timpului”, când aleg să facă banking tradițional versus cel digital.
Metodologia studiului
Studiul despre comportamentele digitale ale românilor în relația cu băncile a fost realizat de compania Reveal Marketing Research la solicitarea Raiffeisen Bank, în al treilea an consecutiv, în perioada 15 ianuarie-15 februarie 2022.
Acesta conține un element calitativ (interviuri în profunzime, cu persoane din mai multe segmente de vârstă), cât și unul cantitativ (sondaj în rândul românilor din mediul urban).
Sondajul a fost aplicat pe un eșantion de 1000 de persoane, bărbați și femei cu vârstă între 18-60 de ani, utilizatori de internet, din mediul urban. Studiul este reprezentativ la nivel național.
Citește și:
Sursă foto: Sursă foto: Photo 130449577 © Adrian825 | Dreamstime.com