95% din investiții, 57% din economii, 65% din donații și 73% din adopția de inovații se datorează populației Pareto, arată Pareto Report, realizat de firma de marketing Brandelier și compania de cercetare de piață AHA Moments.

Principiul Pareto, cunoscut ca regula 80/20, se traduce în afaceri astfel: 80% din vânzări vin de la 20% din clienți. Orice țară are o populație Pareto: 20% dintre cei cu veniturile cele mai mari.

Aceștia sunt cei mai valoroși consumatori, având o pondere disproporționată ca nivel al vânzărilor din mai toate domeniile. Ei pot face diferența dintre succes sau eșec, mai ales în cazul produselor și serviciilor inovatoare.

Populația Pareto, în România, reunește 1,9 milioane de oameni, care înseamnă 20% din publicul comercial general, digitalizat. Conform Eurostat, non-digitalizarea este de 22%, astfel încât populația de 18-65 de ani, care folosește internetul cel puțin o data pe lună, este de 9,4 milioane de oameni, din totalul de 19 milioane de rezidenți ai țării.

1,9 milioane de români, care au cele mai mari venituri declarate, generează anual venituri de 28,44 miliarde de euro, sumă care reprezintă 38% din veniturile nete anuale ale populației comerciale generale, așa cum este definită de Pareto Report.

„Majoritatea studiilor de percepții și atitudini sunt reprezentative pentru un public comercial general, cu un eșantion de obicei foarte orientat spre zona medie a veniturilor. Acest fapt reduce artificial impactul și vizibilitatea publicului Pareto pentru majoritatea companiilor. În schimb companiile care vor să câștige terenul strategic cel mai valoros ar beneficia din plin de o înțelegere mai aprofundată a acestui tip de consumatori”, a spus Mihai Bârsan, fondator al Brandelier.

Cine este populația Pareto?

Cei mai mulți dintre membrii populației Pareto au vârste cuprinse între 25 și 44 de ani, ponderi însemnate având cei ce sunt profesioniști tineri din mediul urban și cei care au mai multe surse de venit. Ponderea celor care nu au copii este mai mică față de restul populației.

„Mare parte din timpul lor este dedicată sarcinilor legate de serviciu și cei mai mulți conduc echipe. Drept consecință, populația Pareto este mai preocupată de balanța dintre timpul alocat profesiei și cel dedicat vieții personale și familiei”, a menționat și Manuela Mancaș, managing director și founder al companiei de cercetare de piață AHA Moments, care a dezvoltat Pareto Report în colaborare cu Brandelier.

Populația Pareto este formată din persoane care au un nivel ridicat de educație: incidența celor cu studii superioare fiind cu 60% mai mare față de publicul comercial general.

La fel ca și cei mai mulți dintre români, și populația Pareto pune mare preț pe familie și se ghidează în viață după valori ca respectul, corectitudinea, bunătatea și încrederea. Însă spre deosebire de alte segmente ale populației, pentru ei contează mai mult libertatea, optimismul, dezvoltarea personală și responsabilitatea.

Banii au un cuvânt de spus în privința calității vieții: cei din populația Pareto se declară mai mulțumiți comparativ cu publicul comercial general.

15% din populația Pareto consideră că are o viață de „nota zece”, față de 11% în cazul celor din publicul comercial general. O viață de nivel bun este percepută de 61% dintre cei din populația Pareto, față de 47% din publicul comercial general. 21% dintre cei din populația Pareto declară că au un nivel mai degrabă prost al vieții, acest procent fiind mult mai mare în rândul publicului comercial general: 37%.

Indivizii din populația Pareto au venituri nete medii de 5.995 lei pe lună, aproape dublu față de cei din publicul comercial general, iar câștigul pe gospodărie Pareto ajunge la 12.023 de lei lunar, din nou aproape de două ori mai mult față de cel din gospodăriile publicului comercial general, care se plasează la 6.062 lei pe lună. În 2022, veniturile populației Pareto au crescut în medie cu aproximativ 10%, în linie cu evoluția generală.

Relația cu banii

În ce privește cheltuielile, populația Pareto are un impact mult disproporționat. Deși reprezintă 20% din populație, celor din Pareto li se datorează 66% din cheltuielile de dezvoltare personală și 38% din piața de produse de consum personal.

Aportul Pareto mai înseamnă: 35% din piața de transport, 36% din piața de servicii de înfrumusețare, 38% din piața de mobilă, electronice și electrocasnice; 32% din cheltuielile din domeniul sănătății; 37% din cheltuielile cu educația copiilor, 43% din piața de gadgeturi purtabile și 49% din cheltuielile cu activități și servicii de recreere.

Pareto este practic singura categorie care face investiții: 95% dintre investiții i se datorează. Anul trecut, membrii Pareto au încercat să își mențină nivelul investițiilor la un nivel similar cu cel din 2021, în timp ce populația comercială generală a direcționat sumele mai mult către consum decât către investiții sau donații.

Tot Pareto sunt responsabili și pentru 57% din economii și 65% din donații.

Cât privește vacanțele, populația Pareto are o pondere semnificativă, deținând 58% din valoarea cheltuielor din domeniul ospitalității - fie hoteluri, restaurante, agenții de turism ș.a.m.d. Astfel, cheltuiala per capita a membrilor Pareto este de 2,9 ori mai mare decât a clienților din publicul comercial general. Mai mult, populația Pareto obișnuiește să plece mai des în concedii, iar perioada acestora este mai lungă decât în cazul publicului comercial general.

Mobile banking-ul câștigă tot mai mult teren în viața de zi cu zi, iar acest obicei este mai frecvent în cazul populației Pareto: 39% dintre ei folosesc zilnic acest serviciu, 26% îl folosesc de patru până la șase ori pe săptămână, 18% îl folosesc cu o frecvență de o dată până la de trei ori pe săptămână, 7% îl utilizează mai rar de o dată pe săptămână, 0,5% aplează la el mai rar de o dată pe lună și 9% nu folosesc deloc serviciul.

Pareto Report este un studiu de tip sindicalizat. Aflat în 2022 la a doua ediție, s-a derulat în ultima parte a anului trecut și a inclus 900 de respondenți Pareto și 527 din publicul comercial general. Între clienții acestui studiu se numără cinci din top șapte instituții bancare din România, companii din domeniul bunurilor de larg consum, retail și ONG-uri.

+

Brandelier este o firmă de consultanță în marketing fondată de Mihai Bârsan, un antreprenor care are însă și o experiență anterioară de 20 de ani în corporații, ultima poziție deținută fiind cea de VP Marketing și Strategie în cadrul Ursus Breweries.

AHA Moments este o firmă de cercetare de piață înființată în 2020 de Manuela Mancaș, care are o experiență de 17 ani în domeniu. Compania a derulat peste 100 de studii de piață în 2022, majoritatea dedicate companiilor multinaționale din FMCG sau servicii, principalii investitori în astfel de proiecte de cercetare.

Foto: Photo by Pixabay - Pexels