Teamology Institute, companie specializată în dezvoltarea de echipe performante, s-a lansat pe piața din România și, cu această ocazie, publică rezultatele studiului propriu „Conducerea echipelor în România”.
Studiul a fost realizat recent pe un eșantion de 120 de manageri din România, incluzând nivelul de top management, iar rezultatele acestuia relevă schimbări importante petrecute în ultimii doi ani în dinamica echipelor, schimbări ce sunt cu atât mai relevante pentru perioada post pandemie către care ne îndreptăm.
Organizațiile au intrat în contextul de muncă impus de pandemie mai mult sau mai puțin pregătite. Ceea ce este clar este faptul că pandemia a influențat dinamica de funcționare a echipelor și a contribuit la o schimbare de paradigmă a rolului liderilor organizațiilor. Specialiștii de la Teamology Institute au investigat modul în care pandemia, în general, a influențat echipele și munca în echipă.
Citește și:
„Pandemia, cu toate marile ei neajunsuri, a facilitat, totuși, un lucru foarte bun: ne-a forțat să reconsiderăm atât munca individuală, cât și cea în echipă. Pentru manageri asta a însemnat o dublă provocare. În pandemie unii lideri au înțeles altfel cât de greu este să construiești echipe performante și au realizat că pârghiile pe care se pot baza în acest proces s-au schimbat, că au nevoie de soluții sistemice de leadership care să funcționeze în ciuda lipsei predictibilității. De asemenea, capacitățile lor de leadership au fost puse la încercare nu doar în interiorul propriilor echipe, ci și în colaborarea cu celorlalte echipe din organizație. Dincolo de opiniile și experiențele de succes ale fiecăruia dintre noi, există o știință și o practică în spatele echipelor care obțin performanță în mod sistematic, nu doar uneori. Vrem să ducem acest set de bune practici de diagnoză și dezvoltare a echipelor performante în cât mai multe companii din România”, a afirmat Cosmin Alexandru, co-fondator Teamology Institute.
Studiul a relevat faptul că pentru manageri, criteriul cu cel mai mare impact este nevoia de claritate, atunci când vorbesc despre performanța echipei pe care o conduc. Astfel, studiul arată că managerii sunt cel mai mulțumiți atunci când echipa are un scop și obiective clar definite și cel mai puțin mulțumiți de cum învață membrii echipei din succese și greșeli.
Citește și:
Din studiu înțelegem că eșecurile sau rezultatele sub așteptări încă nu reprezintă o sursă de învățare importantă pentru membrii echipelor.
Cum era de așteptat, factorii precum conectarea, relaționarea și învățarea au fost influențați negativ de pandemie. Totuși, însă, vedem diferențe considerabile între percepțiile managerilor bărbați și femei. Percepția managerilor bărbați este că pandemia a influențat negativ majoritatea factorilor, în timp ce femeile manager percep o influență preponderent pozitivă a pandemiei.
Pandemia a influențat negativ și colaborarea echipelor între ele. Un alt rezultat important este legat de colaborarea în echipă versus cea dintre echipe într-o organizație. 23% dintre manageri cred că pandemia a influențat pozitiv colaborarea dintre echipele din organizație, în timp ce 38% văd un efect negativ asupra acestei colaborări.
Citește și:
„Studiul nostru relevă faptul că managerii participanți la el își doresc de la echipele lor o adaptare mai bună la schimbare. Chiar dacă schimbarea a fost constanta ultimilor doi ani, cred că este nevoie de o abordare sistemică a schimbării. Una pe criteriul extern – cât de repede și de bine se adaptează echipele, reactiv sau proactiv, la schimbările din mediul extern, dar și una pe un criteriu intern care, urmărit consecvent pe termen lung, creează magie: cum reușește echipa să facă mai bine de la un proiect la altul, de la un client la altul, de la o perioadă la alta? Aceste schimbări necesită, însă, o atenție specială la învățarea din propriile experiențe, din succese și greșeli, care presupune la rându-i, o condiție necesară, dar nu suficientă, și anume ca membrii echipei să se simtă în siguranță să-și împărtășească opiniile, mai ales pe cele contrare. Din păcate, pandemia, aruncând multe echipe în vria urgențelor, a afectat exact învățarea echipelor din succese și greșeli. E nevoie să ridicăm acest tip de învățare la nivel strategic dacă vrem să dezvoltăm echipe agile și performante”, a menționat și Raluca Răschip, co-fondator Teamology Institute.
Teamology Institute, înființată în 2022, este o companie fondată de doi specialiști cu experiență îndelungată în managementul și dezvoltarea echipelor performante, Cosmin Alexandru și Raluca Răschip. Echipa Teamology Institute folosește rezultatelor studiilor și practicilor internaționale din știința formării echipelor performante pentru a crea soluții de creștere a performanței în echipă adaptate organizațiilor din România.
Citește și:
Credit foto: Photo 149702809 © Alexandersikov | Dreamstime.com