Edenred România a anunțat recent disponibilitatea opțiunii de a emite carduri virtuale pentru toate produsele lor cu card asociat – card de masa, de vacanță, cultural și cadou. Introducerea cardurilor virtuale va completa ecosistemul de soluții digitale oferite de Edenred și va contribui, totodată, la procesul de eliminare a plasticului din operațiunile companiei.

În ultimii ani, beneficiile extrasalariale au ajuns să fie foarte importante pentru angajați. Mai mult, companiile au crescut bugetul mediu lunar alocat acestora. Anul trecut, în 2023, bugetul mediu lunar a crescut cu un procent de 12%, de la 696 de lei la 783 de lei. Topul industriilor, din punct de vedere al bugetelor alocate per angajat, este condus de companiile de servicii financiare, cu un buget mediu per angajat de 988 de lei/lună, urmat de IT & software, cu 803 lei/lună, industrie și comerț cu bugete similare, 716 lei /lună și respectiv 712 lei/lună. Sunt rezultate care apar în studiul Benefit realizat de Edenred Romania, ce analizează evoluția și tendințele actuale din industria beneficiilor extrasalariale din Romania. Ediția din acest an a studiului Benefit a fost realizată în parteneriat cu Humanistic, companie de consultanță în domeniul resurselor umane și mediul organizațional, și OLX Locuri de muncă.

Ștefan Toderiță, Strategy & Partners Director în cadrul Edenred România, a venit în studioul Future Banking pentru a discuta despre tendințele din industrie și care sunt transformările survenite în domeniu.

Cum a fost acest an pentru Edenred?

A fost un an dinamic, a început în forță pentru noi, ca să spun așa, două vorbe despre compania noastră. Ne aflăm în mijlocul unui ecosistem foarte dinamic, format pe de o parte de companii angajatoare, clienții noștri, angajații acestora, care folosesc toate produsele noastre, dar și comercianții parteneri. Și acesta an a început cu niște schimbări ca urmare a pachetului de măsuri fiscal-bugetare anunțat la finalul anului anterior, schimbări care au avut un impact pentru clienții noștri. Noi am încercat încă de la început, chiar dinspre finalul anului trecut să fim foarte aproape de ei, să le explicăm puțin impactul acestor schimbări, ce variante au și cum putem noi să-i ajutăm să treacă prin aceste schimbări.

În același timp, 2024 este un an dinamic datorită schimbărilor care se produc în categoria noastră de produse. Am fost primii care am intrat în această zonă a beneficiilor flexibile, a fost un trend alt pe care l-am setat în piață.

Premiera din acest an, pe lângă cardurile virtuale, este legată și de lansarea unei noi variante a acestei platforme de beneficii de beneficii flexibile (Benefit by Edenred), pe care angajatorii și angajații o vor putea folosi foarte curând.

Care a fost impactul măsurilor propuse de autorități pentru companiile angajatoare?

Indiferent dacă impactul este perceput pozitiv sau negativ, este o schimbare și orice fel de schimbare implică muncă, schimbare de procese, de contracte, discuții cu angajații, pentru că nu toată lumea e la curent cu toate schimbările care se întâmplă. Au fost schimbări care ajută companiile, au fost schimbări care le fac viața un pic mai grea, evident, dar cred că având în vedere și contextul economic, unele dintre ele sunt de înțeles.

Cred că singura chestie care ar fi mai utilă în tot contextul ăsta ar fi un pic mai multă predictibilitate, pentru că și în acest an am avut unele schimbări care s-au întâmplat de pe o zi pe alta. De aici și dinamismul cu care ne cu care ne confruntăm, dar până la urmă cred că asta face și industria în care activăm interesantă, uneori trebuie să ne uităm în viitor și să încercăm să facem o estimare a lucrurilor care se pot întâmpla.

Care sunt principalele direcții de business în acest moment?

Avem trei direcții mari pe care le avem în vedere, iar două dintre ele au o componentă de business.

Prima dintre ele este platforma Edenred Benefits, prima platformă de beneficii flexibile, pentru că am văzut că flexibilitatea devine din ce în ce mai importantă pentru angajații din România. Ce face această platformă? Spune că în loc ca angajatorul să decidă pentru tine angajat, ce beneficii să-ți dea, angajatorul decide doar bugetul, angajatul îl are în platformă, care se aseamănă cu o aplicație de mobile banking sau un marketplace de beneficii în care tu acel buget ți-l distribui cum îți dorești tu. Și poți să-ți alegi tipurile de beneficii pe care le-am menționat, dar și altele activități culturale, turism, telemuncă, sport și și multe altele.

A doua prioritate este Biztro Club, o platformă de conținut în care antreprenorii pot avea acces la diverse resurse, de la marketing, la expertiză legală sau de HR. Avem experți din diferite zone care pot oferi sfaturi practice.

Am dus lucrurile mai departe și, de anul trecut, am început să organizăm Bizstro Meets, întâlniri unde oamenii pot să dezbată subiecte specifice, Biztro Talks și Biztro Bytes, scurte „pastile” de conținut.

Cea de-a treia prioritate, care nu este legată de business, este faptul că în 2024 aniversăm cinci ani de program Food (Fighting Obesity through Offer & Demand), care este un program european, cu scopul de a educa obiceiuri alimentare sănătoase, dar și de combatere a risipei alimentare. Noi suntem ambasadorii acestui program în România și am avut foarte multe inițiative derivate din acest program. În fiecare an publicăm un barometru al acestei risipe alimentare.

Explică-mi cum funcționează cardurile virtuale.

Procesul de digitalizare al tichetelor de masă a început în anul 2015, când s-a schimbat legislația și tichetele putea fi emise și pe carduri. Nouă ani mai târziu, după multă susținere și muncă din partea industriei, am ajuns să modificăm legislația, cu ajutorul autorităților, și să se permită emiterea strict virtuală a acestor carduri.

Ce înseamnă pentru un beneficiar? În primul rând, înseamnă emiterea mult mai rapidă a cardului, îl primești pe mail, poate fi adăugat în wallet-uri și este gata de utilizare. În al doilea rând, este vorba de impactul de mediu, pentru că eliminăm de tot plasticul și cipul. În urmă cu câțiva ani, toate cardurile noastre au fost realizate în proporție de 85% din plastic reciclat. Beneficii există și pentru angajator, pentru că fluxul de comandă și cel de distribuție sunt mult mai simple. 

Însă există și opțiunea de card fizic pentru cei care optează pentru această variantă pentru că nu ne-am dus într-o zonă exclusiv virtuală, ci oferim flexibilitate și varietate companiilor și angajaților. Această opțiune este foarte utilă pentru că am văzut că, pentru foarte mulți utilizatori ai cardurilor noastre, cardul de masă cardul social este primul lor card.

Cât de important este procesul de digitalizare în ecosistemul vostru?

Este normal ca această activitate să se digitalizeze pentru că vedem cum se schimbă nevoile pe care le au angajații, și oamenii, în general. Pentru a rămâne relevanți în piață și în această lume, trebuie să ne digitalizăm. În 2019, am cumpărat această platformă, Benefit, de beneficii flexibile, tot dintr-o nevoie a digitalizării, pentru că am digitalizat fluxul de management al beneficiilor. Apoi am lansat colaborările cu platformele de food delivery și alți jucători de retail online.

Este normal ca această industrie să treacă printr-o digitalizare și asta cer partenerii noștri, angajații, angajatorii, iar noi răspundem așteptărilor, folosind expertiza pe care o avem la nivel global. Viziunea noastră este să ne ducem în zona asta de tech, să fim o companie de tech care oferă aceste beneficii.

Cred că cel mai mare impact privind transformarea digitală și implicarea a fost în zona proiectelor sociale. Unul dintre acestea a fost „Sprijin pentru România”, prin care statul a decis să distribuie niște sume de bani către anumite segmente ale populației, cu venituri sub un anumit nivel, pe carduri emise de noi, care au fost distribuite în toată țara.

Principala provocare a fost că respectivele carduri urmau să fie folosite la comercianți și ne-am lovit de faptul că foarte mulți dintre ei nu avea POS. Ce am reușit noi să facem a fost un parteneriat cu cei de la Global Payments, și când un comerciant ne spunea că nu are POS, îl întrebam dacă este de acord să îi transferăm datele către partenerul nostru și aceștia instalau POS-uri. Și am avut un impact foarte mare în toată țara.

Care sunt tendințele în ecosistemul vostru?

Flexibilizarea este principala tendință. Am spus că nu este vorba doar de beneficii, ci de întreaga experiență a angajaților în companii. Vedem că există în unele zone o lipsă foarte mare de talente, adică companii care găsesc foarte, foarte greu niște oameni specializați pe anumite posturi și vedem alte companii care au oameni foarte buni care se chinuie să-i rețină.

Iar aici intrăm noi în scenă pentru că le spunem companiilor că le putem ajuta. De ce? Pentru că anual publicăm un studiu „Edenred Benefit”, în care arătăm care sunt tendințele.

În acest an, am observat că din ce în ce mai mulți clienți optează pentru această platformă pentru că aleg să flexibilizeze beneficiile, adică să mute decizia strict la angajați, să nu mai păstreze la angajatori. Vedem că acele companii care aveau platforma în trecut, au crescut valoarea acordată, cu 12%. Și am mai observat că pentru noile generații, această varietate a beneficiilor devine din ce în ce mai importantă și face parte din discuția de angajare.

În studiu am văzut că, dacă ne uităm la angajați, șase din 10 spun că beneficiile de well-being sunt prioritare în alegerea unui job, ceea ce care este un procent foarte, foarte mare. Cei mai preocupați sunt generațiile Y și Z, unde 84% sunt preocupați.

Pentru companii, beneficiile salariale aduc reduceri de costuri. Spre exemplu, dacă o companie îi dă unui om 100 de lei salariu net, costul pentru organizație este de 175 de lei, pentru că 75 de lei sunt taxele care merg către stat. Dacă respectiva companie alocă 100 de lei în platforma de beneficii, atunci estimarea noastră este că povara fiscală ajunge în jur de 12%, adică reducerea taxelor cu 30%, iar compania îl poate da unui angajat.

Estimarea noastră este că pachetul de beneficii extra-salariale a ajuns să reprezinte între 10 și 30% din venitul angajatului, evident în funcție de salariul acestuia.

Care sunt provocările voastre?

Cea mai mare provocare în momentul acesta este lipsa de predictibilitate, dar până la urmă de aici vin și oportunitățile. La fel ca toate companiile cu care lucrăm, și pentru noi este o provocare să atragem cei mai buni oameni, să-i reținem.

Avem ca prioritate strategică să vedem cum putem ajuta anumite categorii defavorizate, fie că îi includem financiar, fie că le facem viața mai ușoară și nu aș numi-o o provocare. Este ceva ce nu este în core businessul nostru, pentru că suntem o companie cu servicii B2B, am trecut și în această zonă de B2G (n.r. - business to government).

Ce urmează?

Principalul milestone este lansarea noii versiuni a aplicație Edenred Benefit, care o să schimbe total modul în care este văzută de angajați.

O să fie o migrare graduală, dar începând cu luna iunie, avem primii clienți care o să vadă schimbarea.

Continuăm și celelalte lucruri, să fim aproape de companii angajatoare și clienți, să înțelegem care sunt nevoile lor. Am menționat despre Edenred Bizstro, pe care continuăm să o dezvoltăm.

În același timp, vom continua și să fim aproape de ceilalți stakeholderi, fie că vorbim de parteneri guvernamentali, pe care să-i ajutăm să distribuie fonduri către diversele categorii de publicuri, fie că vorbim de comercianții parteneri, unde se utilizează aceste produse.