Aproximativ 30% dintre românii care utilizează servicii bancare spun că vor renunța la interacțiunea fizică cu banca, continuând să folosească în mod permanent serviciile digitale sau aplicația mobilă a instituției financiare.

Datele provin dintr-un studiu recent realizat de SAS, companie ce oferă soluții de analiză avansată de date. În România, SAS este implicată în mai multe proiecte de transformare digitală bazată pe tehnologia advanced analytics în industria bancară, telco și în sectorul public. În prezent, lucrează cu Banca Transilvania pentru a oferi o soluție avansată anti-fraudă și cu Banca Națională a Moldovei pentru implementarea unui proiect AML.

Ștefan Baciu, Country Manager, SAS Romania & Moldova, a explicat într-un interviu exclusiv pentru Future Banking ce presupune trecerea către digitalizare și ce provocări pot întâmpina companiile în procesul de transformare digitală.


30% dintre români care utilizează servicii bancare ar trece la servicii digitale. Cum apreciați acest procent?

Este clar că pandemia a accelerat evoluția către o lume mai digitalizată și, prin urmare, trecerea la servicii bancare online/digitale nu este o surpriză. Creșterea cu 30% în utilizarea serviciilor digitale reprezintă un procent destul de ridicat, ceea ce aduce atât provocări, cât și oportunități pentru bănci.

Și referindu-ne la România, ce alte concluzii ați mai remarcat în studiu?

Am observat un interes din ce în ce mai mare pentru personalizare – clienții își doresc să primească o abordare mai individualizată din partea băncilor, una care se potrivește mai bine nevoilor lor în continuă evoluție. De asemenea, am observat un interes din ce în ce mai mare al băncilor în implementarea unor soluții avansate de anti-fraudă, care să protejeze clienții, operațiunile și reputația companiei.

Cum vedeți evoluția digital bankingului?

Evoluția naturală tinde spre a transforma orice interacțiune bancară într-una digitală, pentru a oferi clienților servicii cât mai convenabile și fără bătăi de cap, precum și pentru a reduce volumul de muncă al angajaților băncilor. Vedem o tendință către o lume mai integrată, în care activitatea bancară se dezvoltă în acord cu cea a retailerilor (de exemplu, companiile de telecomunicații) în beneficiul consumatorului comun.

Cum a fost anul trecut pentru SAS?

Anul trecut ne-am menținut traiectoria de creștere, realizând din nou un avans de două cifre și ne-am extins atât la nivel regional (în Moldova), cât și în ceea ce privește achiziționarea de noi clienți. De asemenea, am crescut echipa, angajând colegi cu înaltă calificare, astfel încât putem spune că a fost un an grozav pentru SAS în România și Moldova.

Care sunt tendințele la nivel de piață remarcate în acești ultimi 2 ani?

Vedem un focus sporit din partea companiilor pentru a se pregăti mai bine în extragerea informațiilor valoroase din cantitățile mari de date pe care le dețin și le generează în mod constant. Aproape toate companiile au abordat cu ceva timp în urmă provocările operaționale prin implementarea de soluții precum ERP, CRM, facturare etc. și acum sunt dornice de a lua decizii informate folosind soluțiile de analiză avansată de date, care le oferă o perspectivă mai bună în relațiile cu consumatorii, furnizorii și entitățile de reglementare.

Digitalizarea este cea care a deschis porțile unei transformări generale în toate domeniile. Ce urmează?

Ne așteptăm în continuare la un impact mai puternic al digitalizării în sectorul public, care va permite instituțiilor să interacționeze și să rezolve problemele într-un mod mai simplu. De asemenea, ne putem aștepta la o lume mai integrată în care clientul se află în centrul preocupărilor și este mai bine înțeles și deservit.

Care sunt provocările pe care le aduce transformarea digitală?

Ar fi nevoie de mai multe pagini pentru a descrie și va atinge doar parțial subiectul 😊.

  • Business Wise. Consider că toată lumea își dă seama că digitalizarea este un imperativ și nu o opțiune – provocări pot apărea în fiecare aspect – de la a fi capabil să adaptezi activitatea într-un mod mai digitalizat, de a fi mai bine pregătit pentru a analiza riscurile și de a proteja împotriva fraudelor, până la a fi capabil să te adaptezi continuu și a răspunde rapid la schimbările care apar.
  • Customer wise. Cred că este o chestiune de a oferi o experiență și nu despre produse sau servicii; este o chestiune de a înțelege contextul și de a putea înțelege și îndeplini așteptările la momentul potrivit și în modul potrivit.
  • Pentru orice angajat, dobândirea de abilități în a putea înțelege și utiliza informațiile provenite din date cred că va fi o abilitate esențială. La un nivel mai larg, transformarea digitală poate aduce beneficii enorme pentru societate, beneficii precum eliminarea barierelor, munca obositoare sau fără valoare adăugată, transparență și fluiditate în fiecare interacțiune.

Cât de mult a schimbat pandemia creșterea gradului de implementare a proceselor de transformare digitală?

Am putut asista la o tranziție impresionantă către digitalizare datorită pandemiei – pot spune că acesta este singurul beneficiu al acestui moment negativ prin care încă trecem. Dacă înainte de pandemie, transformarea digitală nu era atât de mare pentru investiții, acum a devenit un imperativ.

Cum vor trece IMM-urile și companiile medii prin procesele de transformare digitală?

Cred că pentru IMM-uri este mai mult o problemă de capacitate – deoarece sunt sigur că avantajele digitalizării sunt bine înțelese – ar necesita anumite capacități în proiectarea și transformarea serviciilor existente în cele digitale. Și, desigur, acest lucru necesită timp, bugete și cunoștințe.

Care sunt provocările pe care le vedeți în următoarea perioadă?

Deoarece această creștere a inițiativelor de transformare digitală este fără precedent, observăm pentru multe companii provocarea de a se adapta rapid și de a avea un model flexibil pentru readaptarea și schimbarea continuă. De asemenea, există o lipsă de specialiști necesari pentru a susține această tendință de creștere.

Ce vă propuneți pentru acest an și pe termen mediu?

Ne propunem din nou o creștere cu două cifre, susținută prin extinderea echipei pentru a ne ajuta clienții să-și atingă obiectivele și ambițiile. De asemenea, am început cu ceva timp în urmă să investim în relațiile universitare pentru a oferi studenților pregătirile necesare și setul de abilități pentru a fi pregătiți pentru o lume a datelor și a analizei. Avem parteneriate cu mai multe universități importante de pe piața locală, precum Babeș-Bolyai, ASE, Universitatea Ovidius etc. și scopul nostru este să pregătim 5.000 de data scientists în următorii 5 ani.