La începutul anului, Fundația UniCredit, în colaborare cu UniCredit Bank România și UniCredit Bulbank, lansa inițiativa „Call for Education – Romania & Bulgaria”, pentru finanțarea proiectelor educaționale.
În total, 500.000 de euro sunt acordați organizațiilor nonprofit din ambele țări. Dintr-un total de peste o sută de aplicații primite, au fost alese patru inițiative. În România, proiectele câștigătoare sunt „Minți antrenate pentru succes”, al asociației Ana și Copiii, și „Profesia – către o viziune a viitorului meu”, al asociației Hands Across Romania.
Am discutat cu Silvia Cappellini, directorul general al Fundației UniCredit, despre implicarea fundației în aceste proiecte și de ce este important pentru o bancă să fie în centrul activităților sociale.
Citește și:
Silvia Cappellini s-a alăturat Fundației UniCredit în martie 2022 și a preluat rolul de director general în luna iulie. Obiectivul ei este unul specific: reorientarea fundației către tineret și educație, pentru că tinerii sunt în mijlocul proiectelor desfășurate de fundație, iar educația este scopul prin care își ating obiectivele.
Cum a fost 2023 pentru fundația UniCredit?
A fost un an plin de entuziasm, în care am început să punem în practică unele dintre acțiunile rezultate în urma strategiei dezvoltate recent. Și am început să înțelegem mai bine cifrele și nevoile piețelor unde UniCredit operează, fiind conștienți de faptul că fiecare are un specific.
Datele ne-au arătat că există trei nevoi majore: un procent semnificativ al abandonului școlar, comparativ cu media europeană; elevii nu au competențe în abilitățile de bază, precum matematică, citire și științe; un nivel foarte scăzut de educație terțiară. Europa are o medie de aproximativ 40% din tineri cu educație universitară, în timp ce, în majoritatea piețelor noastre, am constatat că există doar un procent sub 30%. În România este chiar mai rău, de 25%.
Citește și:
Toate acestea au ajutat la finalizarea strategiei, pe care am prezentat-o consiliului de administrație în noiembrie, anul trecut, iar din ianuarie, anul acesta, am început aplicarea acesteia. Primul pas a fost lansarea proiectelor în România și în Bulgaria. Am pornit de la aceste țări, pentru că, aici, indicatorii sunt cei mai slabi, însă am lansat apeluri pentru educație și în alte 10 țări.
Activitatea noastră se desfășoară pe două niveluri. Pe de o parte, înțelegem cunoștințele colegilor de pe teren și lucrăm parteneriate care ne pot ajuta să desfășurăm programe relevante. Nu dorim să sprijinim inițiative mici, ci vrem să dezvoltăm programe pe termen lung, care au capacitatea de a schimba zonele în care se desfășoară.
Care este bugetul fundației pentru anul 2023?
Este un element de care suntem foarte mândri, pentru că, în ultimii patru ani, fundația a putut conta pe patru milioane de euro ca donație din partea grupului, pentru a susține toate piețele noastre.
Citește și:
Pentru 2023, fundația a reușit să obțină 20 de milioane de euro, un buget de cinci ori mai mare, ceea ce ne oferă pârghiile necesare pentru a fi relevanți și pentru a continua să sprijinim comunitățile din țările în care activăm. Iar acesta este un element cheie al strategiei sociale a băncii, de a fi cu adevărat parte a comunităților noastre, pentru creșterea și dezvoltarea lor.
Anul trecut fundația a fost relansată cu noi direcții și cu o nouă conducere. Care sunt elementele cheie ale acestor schimbări?
Elementele acestor schimbări sunt legate de convingerea președintelui grupului UniCredit, Andrea Orcel, care este și președintele fundației, că banca are și un rol social de jucat. Și că nu are un viitor, dacă nu contribuim la crearea unor noi generații de oameni informați și conștienți în comunitățile în care suntem prezenți.
Citește și:
Nelson Mandela spune că educația este cea mai puternică armă pentru a schimba lumea.
Dacă nu investim în educație, nu vom avea următorii lideri, nu vom avea următoarea generație de oameni care să asigure prosperitatea țărilor, indiferent care sunt acestea. Acesta a fost principalul motor al alegerii direcției pentru următorii trei ani, cel puțin, și sunt sigură că și în anii care vor urma.
Unul dintre foștii mei șefi, dintr-un alt mediu, obișnuia să spună că, dacă vrei să abordezi o problemă societală complexă, trebuie să faci referire la așa-numitul „Triunghi de Aur”, care este format din societatea civilă, ONG-uri, sectorul privat și cel public.
Cum puneți în aplicare strategia?
Tineretul este ținta noastră, iar educația este nivelul la care acționăm asupra tinerilor, prin cele trei domenii menționate mai devreme, care pot fi rezumate la liceu, universitate și locuri de muncă. Scopul fundației este de a debloca potențialul viitoarei generații europene și de a le oferi instrumentele necesare pentru a deveni cea mai bună versiune a lor, pentru a prospera și pentru a-și urma propria cale.
Citește și:
Prin intermediul fundației, avem o rețea extinsă de universități cu care lucrăm și sprijinim, de asemenea, studiile avansate în economie și finanțe, de exemplu. Le oferim studenților și cercetătorilor talentați și merituoși șansa să plece în străinătate, să își finalizeze masteratul sau doctoratul, dar, de asemenea, oferim resurse pentru ca oamenii talentați să se întoarcă în țările lor. Îi trimitem în străinătate, dar, de asemenea, le sprijinim cercetările pentru a se întoarce în țară, adică „brain gain", astfel încât experiența lor să poată fi adusă în țara de origine și pusă la dispoziția altor studenți, dar și pentru creșterea țării și pentru diferite nevoi sociale.
Care sunt lecțiile învățate de la apelul de proiecte lansate în România și Bulgaria?
Una dintre principalele lecții, pe care o știam deja, dar a fost reconfirmată, este legată de faptul că este esențial să fim pe deplin aliniați cu echipele locale ale băncilor. Ele fac cea mai importantă treabă, răspândesc vestea, ajung la cât mai multe organizații, fac primele selecție ale acestora pentru a ajunge, apoi, la o listă scurtă, care să fie prezentată comitetului de evaluare. O altă o învățătură este asigurarea, împreună cu echipa locală, a unei alinieri complete cu privire la criteriile de selecție ale organizațiilor.
Citește și:
Lucrul cu oamenii este, de asemenea, foarte delicat și, uneori, emoțiile pot prelua controlul asupra criteriilor, iar noi trebuie să asigurăm transparența procesului, dar și rigoarea în cadrul procesului, astfel încât să selectăm organizația care credem că poate livra rezultate.
Și am învățat că sunt multe aspecte care trebuie analizate: capacitatea de democratizare, inovația, reputația organizațiilor, politici de protejare a copiilor, abilitatea de a oferi programe solide. În plus, este foarte importantă sustenabilitatea organizațiilor pe termen lung, nu doar datorită resurselor pe care le furnizăm, care se duc, de fapt, pe programe, și nu pentru a finanțarea respectivelor asociații.
Aș dori să subliniez importanța programelor pe termen lung și a abordărilor holistice, pentru că aceste două elemente sunt esențiale pentru succesul tuturor strategiilor, pentru că altfel nu ar funcționa. Este foarte important să concepem și să elaborăm strategii pentru o perioadă lungă de timp, în special pe partea de educație, pentru că nu se întâmplă peste noapte.
Citește și:
În acest an, fundația UniCredit împlinește 20 de ani. Cum rezumați cele două decenii de activitate?
Sunt 20 de ani de rezultate bune, în care ne-am schimbat cumva strategia, de la antreprenoriatul social, la persoanele în vârstă, la tineri, fie că a fost vorba despre sănătate, incluziune, dizabilități, valorificarea angajaților. În acești ani, am investit peste 150 de milioane de euro în comunitățile în care activăm. Am sprijinit peste o mie de cercetători și studenți în educația lor terțiară și am reușit să aducem în țările de origine peste o sută de cercetători de profil înalt.
Și, prin intermediul angajaților noștri, am reușit să donăm aproximativ 52 de milioane de euro unor organizații foarte mici, prin egalarea donațiilor pe care le fac angajații grupului UniCredit. Sunt peste 6.000 de organizații care au beneficiat de aceste donații.