Soldul de credite al Raiffeisen Bank a crescut puternic, cu 22%, în 2022 față de anul precedent, ca rezultat al intensificării activității de creditare pentru toate segmentele de clienți, potrivit rezultatelor financiare anunțate de bancă.

Totodată, soldul de credite pent clienții corporații a crescut cu 44% în 2022 față de anul anterior.

Contextul economic dominat de inflație ridicată a condus la un necesar mai mare de capital circulant pentru companiile din România. Soldul de credite IMM a crescut cu 17% în 2022 față de 2021, o contribuție importantă fiind adusă și de schemele de garantare guvernamentale, în special programul IMM Invest. Astfel, în 2022 Raiffeisen Bank a acordat în cadrul programelor IMM Invest 2.333 de credite, cu valoare aprobată de 592 milioane de euro.

„Rezultatele foarte bune înregistrate de Raiffeisen Bank în 2022 ne dovedesc că suntem pregătiți să ne continuăm dezvoltarea, indiferent care va fi contextul economic pe care îl vom parcurge în anii următori. Cred cu tărie că dacă angajații băncii se simt bine și sunt multumiți, noi ca organizație putem oferi clienților cea mai bună expertiză financiară și soluții digitale de top. De aceea am integrat filozofia <people come first>, în activitatea noastră de zi cu zi, cu rezultate vizibile în indicatorii măsurați: satisfacția angajaților a crescut de la 76% în 2021 la 80% în 2022, iar NPS (Net Promoter Score) a înregistrat o creștere semnificativă, de la 71% la 80%. Anul 2022 s-a încheiat cu rezultate financiare bune, cu o rată de adecvare a capitalului mult peste minimum impus de BNR și cu o poziție de lichiditate solidă ” a spus Zdenek Romanek, președinte & CEO Raiffeisen Bank.

Creștere a clienților activi digital

Creditele pentru persoanele fizice a avut o creștere de 7% comparativ cu anul 2021, atât pe segmentul celor de nevoi personale, cât și a celor ipotecare.

Este interesant de reținut faptul că majoritatea creditelor acordate de bancă persoanelor fizice (PF) sunt cu rată de dobândă fixă, protejând astfel clienții de potențiale șocuri provocate de evoluția dobânzilor din piață. Peste 60% dintre clienții PF beneficiază de dobândă fixă pentru o perioadă determinată de timp.

Creditele din categoria Green Mortgage (clădiri clasa energetică A) au ajuns să reprezinte peste 50% din volumul creditelor imobiliare acordate de bancă.

Banca a încheiat anul 2022 cu o creștere a numărului de clienți activi digital. Aproximativ 1.250.000 de clienți persoane fizice utilizează lunar aplicațiile de mobile/internet banking. În medie, un client se loghează de aproximativ 22 de ori într-o lună.

Numărul tranzacțiilor online efectuate de persoane fizice, prin intermediul cardurilor de debit Raiffeisen Bank a crescut, în 2022, cu 36%, față de anul 2021, iar numărul plăților cu telefonul sau ceasul a crescut cu 87%. Raiffeisen Bank are în portofoliu de peste 570.000 de carduri de credit. 

În aprilie 2022, banca a lansat ecosistemul de loializare,Smart Market, care aduce împreună toate segmentele de clienți (persoane fizice, IMM, Corporații), într-o aplicație, prin care persoanele juridice, clienţi ai băncii pot promova produse sau servicii cu discounturi sau recompense pentru clienţii persoane fizice. 

350.000 clienți persoane fizice s-au înrolat în aplicație și peste 50 de comercianți parteneri au venit cu discounturi semnificative la produsele și serviciile lor.

Raiffeisen Bank a lansat funcționalități noi în Smart Mobile: flux mai scurt pentru obținerea unui credit de consum (Flexicredit) preaprobat, Plăți Instant și SavingBox. 

Serviciul de plăți instant pentru persoane fizice a fost lansat în septembrie 2022. Clienții pot trimite sau primi bani instant către sau de la oricare dintre băncile participante la sistemul de Plăți Instant. De la lansare, banca susține că a atins o cotă de piață de aproape 23% pentru plățile instant. 

Totodată, pe parcursul anului 2022, clienții PF au început peste 25.000 de planuri de economisire, investiții sau de pensii.

Preocupare pentru angajați

Raiffeisen Bank avea peste 4900 de angajați la sfârșitul anului 2022, cu 300 mai mulți decât în anul precedent. Această creștere provine în special din aria IT sau din zone legate direct de nevoile clienților - Call-Center, Centrul Operațional Brașov etc.

Bugetele de creșteri salariale s-au dublat anul trecut, iar în 2023 bugetul alocat angajaților va continua să crească, pentru a susține retenția specialiștilor, dar și programele destinate dezvoltării profesionale a acestora.

Active în creștere

Activele totale ale băncii au trecut de pragul de 60 de miliarde lei, crescând cu 5%, an la an.

Rata de adecvare a capitalului se situează la peste 21%, mult peste nivelul minim solicitat de BNR (17%).


Creditele neperformante s-au menținut la niveluri scăzute (1,75 %), iar poziția de lichiditate (indicatorul de acoperire a necesarului de lichiditate, LCR) s-a situat la un nivel confortabil (174%) mult peste cerințele minime regulatorii (100%).

În plus, prin cele patru emisiuni de obligațiuni eligibile MREL, plasate în 2022, în valoare de 1,7 miliarde de lei, banca și-a consolidat suplimentar rata fondurilor proprii și a pasivelor eligibile la peste 32%, peste cerințele regulatorii aplicabile la 1 ianuarie 2023 (27.48%).

Agenția de rating Moody’s a reconfirmat în luna iulie 2022 calificativul acordat Raiffeisen Bank pentru depozite, Baa1 cu perspectivă stabilă, situat cu două clase peste calificativul de țară al României (Baa3), subliniind poziția solidă de solvabilitate, lichiditate și dependență redusă de finanțările din piață.

Costul cu provizioanele a depășit nivelul aferent anului 2021 cu 31%, ca urmare a unei abordări prudente.