După perioada pandemiei, în care a avut loc un boom fără precedent al vânzărilor online în România, în 2022, piața de E-commerce a înregistrat un ritm de creștere mai lent.
Aceasta a fost dominată de tendințe de „reașezare” în vânzare și „cumpătare” din partea consumatorilor românilor, arată o analiză cu principalele concluzii ale unora dintre cei mai importanți furnizori de soluții pentru comerț digital. Potrivit acestora, piața de comerț digital a fost la nivel maxim de competitivitate în acest an, în contextul în care tot mai multe magazine sunt create sau mutate în online.
Conform analizei despre piața de E-commerce în 2022, la care au participat companiile EuPlatesc.ro – procesator de plăți electronice, Limitless Agency – agenție de marketing digital, NextUp Solutions – furnizor de ERP și alte soluții software pentru magazine online, VTEX – platformă enterprise de comerț digital și White Image – agenție de email marketing, comerțul digital din România trece printr-o etapă de reașezare, în care creșterea nu mai este la fel de spectaculoasă ca în perioada 2020-2021, mai ales în contextul inflației mari din ultimele luni care i-a determinat pe români să cheltuie mai puțin. Per total, potrivit estimările ARMO și GpeC, piața de E-commerce din România va crește cu aproximativ 10% față de anul trecut, ajungând la aproape șapte miliarde de euro.
Citește și:
E-commerce-ul românesc, între încetinirea evoluției și creșterea numărului de magazine online
„Anul acesta, piața de E-commerce este în continuă creștere, însă creșterile nu mai sunt la fel de mari ca în anii anteriori. Există o lipsă de predictibilitate pe fondul evenimentelor exterioare, care afectează direct și indirect piața de comerț electronic românească. De la criza cipurilor, până la scumpirea transportului din China, aceste lucruri se reflectă în timp asupra business-urilor din online și au consecințe diverse pe piață”, punctează Daniel Slăvenie, CEO Limitless Agency, una dintre cele mai mari agenții de marketing digital din România, cu peste 300 de clienți din E-commerce.
Deși ritmul de creștere este lent, piața de comerț digital a devenit mult mai competitivă, iar brandurile și retailerii sunt mai concentrați pe strategii de atragere și de retenție a clienților, menționează Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager în cadrul VTEX, platforma enterprise de comerț digital cu ajutorul căreia brandurile și retailerii își gestionează operațiunile de comerț la nivel global.
Citește și:
În același timp, Andrei Georgescu, co-fondator White Image, cea mai mare agenție de email marketing din țară, subliniază că în 2022 s-a diminuat exuberanța din pandemie privind creșterile din E-commerce. „2022 pentru online a fost un an de reașezare post-pandemică, după o perioadă de creșteri mari, iar din a doua parte a anului se resimte tot mai pregnant sentimentul de criză economică. Exuberanța succesului obținut ușor în online din anii de pandemie a făcut ca multe decizii strategice în multe companii să fie lăsate la voia întâmplării, adică să nu fie bine fundamentate și analizate, ceea ce le aduce cheltuieli suplimentare”, explică antreprenorul și specialistul în promovare prin email și SMS.
Citește și:
“În ultimii doi ani, post-pandemie, se simte o evoluție, dar și un interes crescut pentru deschiderea de magazine online. Și nu e vorba doar despre faptul că magazinele fizice abordează și vânzarea online, ci mai ales despre mutarea exclusiv în online, fiind calea cea mai sigură de creștere pentru cele mai multe business-uri locale. Antreprenorii locali au apetit pentru cifre și, odată ce folosesc softuri capabile să-i orienteze cu date în timp real, le devine evident că este mai productiv și mai profitabil să vândă în mediul virtual”, adaugă Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions, una dintre principalele companii de soluții software pentru afaceri.
Comportamentul de achiziție: mai puține cumpărături din impuls
În ceea ce privește comportamentul de achiziție, consumatorii din România au fost mai cumpătați în 2022 decât în alți ani și s-au orientat mai mult către produse mai puțin costisitoare.
Citește și:
„Consumatorii sunt mai atenți la ce cumpără, nu mai fac cumpărături de impuls ca în anii trecuți și sunt mai chibzuiți cu bugetele. Românii nu s-au mai aruncat ca înainte să cumpere din impuls. În lipsa restricțiilor după pandemie, consumatorii au revenit la obiceiurile vechi, cumpărând mai mult din offline. Din datele noastre, în perioada ianuarie-iunie retailul offline a crescut cu 22%, iar online-ul a avut o ușoară scădere de 3%, care este recuperată pe final de an”, explică reprezentanții Limitless Agency, potrivit cărora valoarea medie a comenzii în noiembrie a fost de 542 lei, în creștere ușoară, cu 0,5%, față de 2021, având în vedere inflația.
Astfel, potrivit datelor Limitless Agency, cele mai cumpărate produse au fost din categoriile IT&C, fashion, auto, casă & grădină, cărți & librărie, bijuterii, food și beauty. În creștere în 2022 au fost domeniile fashion, beauty, grocery, HoReCa, home & deco și IT&C, potrivit estimărilor reprezentanților VTEX.
Citește și:
Ca metodă de plată, este în continuare preferată plata ramburs, însă crește spectaculos plată cu cardul bancar online. „Având în vedere că plata electronică este tot mai sigură și simplificată, va crește și mai mult nivelul de încredere al consumatorilor români în metodele de plată cu cardul online, urmând să echilibrăm balanța plată ramburs-plată online, iar în viitorul apropiat să domine metoda de plată electronică”, explică Ștefan Suceveanu, co-fondator EuPlatesc.ro, unul dintre cei mai mari procesatori de plăți electronice de pe piață.
De altfel, potrivit datelor EuPlatesc.ro, românii sunt tot mai interesați să cumpere online si preferă să aibă cât mai puține aplicații instalate pe telefon pentru a efectua operațiunile periodice de care au nevoie. Valoarea medie anuală generală a unei tranzacții online este în jur de 300 de lei. După numărul de tranzacții, cea mai utilizată metodă de plată este plata cu cardul în coșul de cumpărături online, urmată de opțiunea cu link de plată pe factură electronică sau trimis direct clientului final și de plățile prin Click4Pay, Apple Pay și Google Pay.
Citește și:
Tendințe 2022: în ce au investit retailerii online
Investițiile în automatizări pentru eficiență crescută în business și soluții care să îmbunătățească experiența de cumpărare online au fost reprezentative pentru piața de E-commerce în acest an.
Potrivit VTEX, dezvoltarea de marketplace a fost una dintre principalele tendințe ca investiție în 2022, având în vedere că multe companii au ajuns la maturitate și urmăresc scalarea business-ului. De asemenea, un nou canal care a luat avânt este segmentul de E-commerce B2B, care continuă să crească.
„Pe partea de funcționalități sau metode de atragere clienți, retailerii și brandurile au implementat anul acesta noi instrumente și aplicații care duc la rate de conversie mai mari – aici vorbim despre multiple module de promoții inteligente, de funcționalitățile de tip Intelligent Search, Live Shopping sau comerț conversațional. În același timp, în zona de omnichannel a crescut interesul pentru funcționalitățile de tip Live Shopping, Infinite Isle, Reserve Online, Pickup In-Store, Buy Online, Pickup In-Store sau Buy Online, Return In-Store”, explică Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager în cadrul VTEX.
Totodată, tot mai des au loc investiții în soluții software de gestiune a proceselor, stocurilor și comenzilor. Conform datelor NextUp Solutions, în acest an, retailerii au investit între 1.000 euro și 5.000 de euro în softuri pentru procesarea automată a comenzilor, fiind interesați în special de funcționalități precum actualizarea în timp real a produselor afișate în magazinul online pentru a evita riscul de over-shop (comandarea unui produs indisponibil), actualizarea permanentă a produselor din stoc și primirea de notificări când stocul se apropie de zero, pentru a genera comenzi noi către furnizori.
Citește și:
„Prin soluții de procesare automată, retailerii pot gestiona stocuri de până la 30.000 de articole diferite și pot procesa până la 1.000 comenzi pe zi, adică de 50 ori mai multe comenzi decât în lipsa unei soluții automatizate. Astfel, prin automatizări, eficiența în activitate crește cu până la 50%, iar costurile în business încep să scadă, mai ales cele cu resursa umană. În plus, antreprenorii vor să adopte tot mai multe automatizări în afacerile lor pentru că obțin mai multă predictibilitate în baza cifrelor. Pot să vadă costuri versus venituri și să știe oricând, oriunde ar fi, în cifre exacte, cum stă afacerea lor, cât valorează, cât produce și unde să facă mai bine luna următoare și anul următor”, consideră Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions.
Astfel, concluzionând, potrivit furnizorilor de soluții pentru E-commerce, piața de comerț digital a avut un parcurs diferit atât față de perioada pandemiei, cât și față de 2019, prognozând la unison creșterea continuă a industriei, având în vedere influența tot mai mare a tehnologiei și dorința consumatorilor de a face cumpărături de oriunde s-ar afla, fără a mai pierde timp în magazine fizice.