Nu mai puțin de șase din zece români declară că plătesc prin mijloace digitale datorită ușurinței în utilizare și a confortului, potrivit unui studiu internațional comandat de eService și alte entități ale Grupului EVO.

„Așa cum schimbul de produse a fost înlocuit la un moment dat cu o formă universală de plată, cum ar fi monezile și ulterior bancnotele, acestea sunt  acum înlocuite la rândul lor de moneda electronică - mai fiabilă și mai sigură. Observăm dinamica acestui proces în diverse piețe, printre care se numără unele mai avansate - ca Marea Britanie, Irlanda, Polonia sau România, precum și unele în care evoluția plăților doar accelerează. Însă este clar că pretudindeni plățile electronice au devenit o parte importantă a dezvoltării economiei și a societății digitale”, precizează Joanna Sekcka, Președintele Consiliului eService.

Prezentul studiu mai arată că 51% dintre consumatorii români au tendința de a-și achita cumpărăturile cu cardul. Mai exact, atunci când aleg numerarul, motivul principal este indisponibilitatea plăților digitale la anumite magazine/furnizori de servicii. Acesta este răspunsul unei treimi dintre respondenții care plătesc „adesea” cu numerar.

De remarcat faptul că plățile digitale domină ca metodă de plată preferată de români pentru cumpărăturile online. Jumătate dintre respondenți au plătit pentru ultima lor achiziție din magazin cu un card sau folosind un telefon, un smartwatch sau un alt dispozitiv. La o întrebare similară despre ultima lor achiziție online, doar 14% dintre respondenți au răspuns că au plătit ramburs.

Mai mult, rezultatele studiului arată că magazinele care oferă metode de plată digitale sunt clar percepute într-un mod pozitiv de către consumatorii români. Mai exact, 77% dintre respondenți consideră că acestea sunt „moderne” și 72% dintre ei cred că sunt „centrate pe client”.

Când respondenților români li s-a cerut să-și amintească ultima dată când au vrut să plătească cu cardul, dar nu au putut, 16% dintre aceștia au spus că nu au găsit o astfel de opțiune în magazin și 29% au spus că terminalul POS era defect. 

Cât despre principalele medii care nu acceptă plățile digitale, acestea sunt reprezentate de piețele tradiționale (48%), diverse servicii precum din domeniul construcțiilor sau reparațiilor la domiciliu (39%), precum și la coafor, frizerie sau salonul de cosmetică (35%).

Cum își administrează românii banii?

Banii reprezintă pentru români un mijloc de a atinge valori și de a-și asigura un sentiment de independență și libertate de alegere, conclude studiul. Aceștia își controlează și își planifică cheltuielile, fiind, de asemenea, parțial interesați de modalități de creștere a averii lor.

Pentru a înțelege mai bine atitudinile românilor față de bani și cum se pot schimba acestea, cercetătorii au împărțit respondenții în șase categorii:

  • „Scepticii” – cărora nu le place să investească sau să se ocupe de bani și nu au încredere în instituții. Consideră că e mai bine să țină banii în casă.
  • „Supraviețuitorii” – aceștia își planifică cheltuielile cu atenție, însă se întâmplă să cheltuiască aproape imediat toți banii obținuți. Au un buget limitat și sunt concentrați să supraviețuiască.
  • „Bogații” – categorie care își controlează banii și cheltuielile, însă pentru ei banii reprezintă doar un mijloc pentru atingerea unui scop. Având în vedere că-i au o situație financiară sigură, nu trebuie să se gândească la subiect tot timpul și să-și facă griji.
  • „Stăpânii lumii” – aceștia cheltuiesc bani rapid pe ceea ce își doresc, fără control.
  • „Visătorii” – pentru care numărul de dorințele nu are o limită, precum venitul lunar total. Aceștia nu își gestionează banii în mod serios.
  • „Eficienții” – categorie care își gestionează în mod conștient banii – folosesc oferte promoționale, își planifică cheltuielile și investesc capital. Ei apreciază libertatea de alegere, așa că nu resping nicio formă de plată.

Având în vedere că în România predomină categoriile „Stăpânii Lumii” și „Scepticii” (21% fiecare), cercetătorii arată că oamenii au dificultăți atât în a economisi bani, cât și în a-i cheltui cu plăcere. A treia cea mai frecventă categorie din România sunt Eficienții (18%), iar cea mai rar întâlnită categorie sunt „Visătorii” (11%).

Studiul internațional „Atitudini față de metodele de plată” a fost comandat de EVO Payments International și realizat de institutul de cercetare ARC Rynek i Opinia în martie 2022, folosind metodologia CAWI (respondenții au fost invitați să participe la un sondaj prin internet). Studiul a fost realizat pe un eșantion reprezentativ din populația în vârstă de 18-65 de ani a fiecărei țări – un total de 8.931 de respondenți. Datele au fost colectate din 14 țări (Polonia, Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, România, Croația, Bulgaria, Slovenia, Germania, Irlanda, Marea Britanie, Mexic, Spania, Portugalia). Visa este partener al studiului în opt țări din Europa Centrală și de Est, inclusiv România. Scopul general al studiului a fost de a colecta informații despre atitudinile și comportamentul oamenilor față de diferite metode de plată.

Credit foto: 148215350 / Digital Payments © Pop Nukoonrat | Dreamstime.com