Platforma de crowdfunding Rōnin aniversează la începutul lunii decembrie 1 an de la lansare, timp în care a construit un ecosistem solid, care aduce împreună antreprenori cu startup-uri inovatoare, cu potențial mare de scalare și investitori aflați în căutare de oportunități.

Exclusiv pentru Future Banking, Ovidiu Ghiman, CEO-ul companiei, a explicat care au fost provocările din acest an, dar și cum vede Rōnin ecosistemul startup-urilor din România.

„Pentru noi ecosistemul este format din fondatori, investitori, incubatoare și acceleratoare, experți din industriile în care activează startup-urile și companii mature care ajută startup-urile să scaleze. Din punctul nostru de vedere, ecosistemul este în faza incipientă, eforturile noastre fiind în direcția consolidării și dezvoltării lui.”

Ghiman a mai spus că, specific, crede că este necesar:

  • să ridicăm nivelul de educație de business în rândul antreprenorilor;
  • să ridicăm nivelul de educație financiară în rândul investitorilor;
  • să atragem câți mai mulți experți în jurul nostru, experți care să valideze oportunitățile de investiții;
  • să convingem cât mai multe companii mature să ni se alăture în efortul de a duce inovația generată de fondatorii startup-urilor către cât mai mulți clienți finali.
În plus, „pariul nostru este pe un ecosistem românesc mult mai puternic, în care un număr din ce în ce mai mare de companii trec de fazele inițiale ale dezvoltării lor și ajung șă scaleze. Avem mult prea puțini membri în acest ecosistem și există un potențial uriaș, care nu este exploatat.”

Pe de altă parte, Ovidiu Ghiman a menționat că, în acest an, provocările au fost legate de:

  • stadiul de dezvoltare al ecosistemului și toate elementele menționate mai sus, care necesită efort susținut;
  • dezechilibrele macroeconomice la nivel mondial, care au crescut reticența investitorilor față de venture capital.
„Însă, evoluțiile din Q3 2022, la nivel internațional, arată că volumele de capital investite în startup-uri sunt ridicate, în continuare, cu o schimbare de focus de la late-stage-investments către early-stage investments, etapă în care și evaluările companiilor sunt mai mici și mai ușor de negociat”, a mai subliniat Ovidiu Ghiman pentru Future Banking.

O particularitate a platformei Rōnin este democratizarea investițiilor: toți cei care cred într-o idee de afaceri pot investi în ea sume începând de la pragul minim de 100 de euro.

CITEȘTE ȘI: Cum să investești inteligent, chiar dacă nu dispui de o sumă mare

Investitori cu vârste cuprinse între 20 și 63 de ani, preponderent bărbați, dar cu un segment feminin aflat în creștere (apropiindu-se de 20%), au consolidat ecosistemul creat de cei trei fondatori ai platformei, Ovidiu Ghiman, Bogdan Almași și Felix Crișan.

Rōnin a sprijinit șapte echipe de fondatori cu acces la mentorat, consultanță și creșterea nivelului de profesionalism pentru atragerea finanțării.

Zeci de experți în diverse industrii au contribuit la validarea oportunităților de investiții și la consultanța acordată fondatorilor de startup-uri. Astfel, antreprenorilor li se facilitează construirea unei comunități-suport atât de necesară pentru dezvoltarea accelerată a business-ului. Peste 1 milion de euro au fost atrași în campaniile finalizate pe platformă în primul an de la lansare.

Ce startup-uri au găsit finanțare

Pe lângă accesul la resurse, platforma oferă și oportunități variate, accesibile de investiții. Peste 50% dintre tichetele atrase în campaniile derulate provin de la investitori mici, iar 30% dintre aceștia au investit în minimum două campanii.

Startup-urile listate pe Rōnin au beneficiat de parteneriatele platformei cu 5 programe de accelerare și o rețea de scalare internațională, cu membri în peste 40 de țări.

Folosind în modelul lor de afaceri tehnologia, ca numitor comun, startup-urile listate pe Rōnin nu au accesul la finanțare condiționat de apartenența la o anumită industrie. Ca urmare, startup-uri cu modele de business dintre cele mai variate au demarat campanii de crowdfunding pe platformă.

  • Softlead a propus investitorilor de pe Rōnin o soluție SaaS care ajută companiile să aleagă software-ul potrivit. Anul acesta, startup-ul și-a crescut încasările cu 97% și a semnat un parteneriat strategic cu Visa, pentru digitalizarea companiilor din România.
  • StockBinder este o soluție SaaS care accelerează afacerile de tip e-commerce. În urma campaniei demarate pe Rōnin, a încheiat parteneriate cu două dintre cele mai mari agenții de digital marketing din România și a atras primul client internațional, din Spania.
  • Tot o soluție SaaS este și Repsmate, care utilizează Artificial Intelligence și Machine Learning pentru a crește calitatea interacțiunilor companiilor cu clienții lor, generând creșterea veniturilor și scăderea costurilor. Startup-ul are în acest moment contracte semnate cu un ARR de peste 700.000 de euro, un pipeline de peste 800.000 euro și este în discuții avansate cu parteneri de pe piața europeană.
  • Un marketplace care simplifică achiziția unei mașini pentru clienții persoane fizice, după campania pe platforma Rōnin, Autovantage a deschis un sediu în Croația, pregătește deschiderea altuia în Italia, precum și lansarea de soluții de finanțare pentru mașinile achiziționate prin platformă.
  • Playerfy, platformă prin care iubitorii de sport găsesc coechipierii și spații potrivite pentru organizarea de meciuri sau competiții și Drooler, companie care produce mâncare gătită pentru câini pe baza studiilor și a rețetelor personalizate elaborate în parteneriat cu Universitatea de Medicină Veterinară Cluj-Napoca au cerut și ele validarea pieței prin intermediul Rōnin.
  • AI Minded, o soluție care folosește inteligența artificială pentru accelerarea tratamentului cancerului, prin automatizarea analizei imaginilor în clinicile de radioterapie, are o campanie de finanțare activă în acest moment pe platformă.

+

Unul dintre obiectivele majore asumate în primele 12 luni de la lansare a fost susținerea unor programe educaționale oferite gratuit comunității Rōnin.

Cele 7 webinarii interactive reunite în seria educațională „Think, talk and act like an investor”, o inițiativă derulată în parteneriat cu Iancu Guda la care au participat peste 1000 de persoane cu vârste și grade de experiență diferite au reprezentat un proiect de amploare susținut de Rōnin în 2022.

„Dincolo de aceasta, educația fondatorilor de startup-uri și creșterea nivelului lor de atractivitate pentru investitori sunt câteva dintre ingredientele principale necesare pentru campanii de crowdfunding de succes. Contribuim la aceasta în mod direct, prin echipa internă de mentori și specialiști de business care oferă consultanță pentru îmbunătățirea planului de business, fie prin parteneriate dezvoltate cu acceleratoare si incubatoare de startup-uri, naționale și internaționale, precum Commons Accel, Techcelerator, Match-Maker Ventures, F&B Business Accelerator sau Step Fwd”, a afirmat Ovidiu Ghiman, care subliniază că „accesul facil la educație financiară reprezintă pentru noi o misiune în sine”.

Pentru perioada următoare, Rōnin urmărește adăugarea de noi funcționalități în platformă care să faciliteze accesul cât mai multor investitori nesofisticați la oportunitățile de investiții și continuarea proiectelor de educație financiară a fondatorilor și investitorilor, în egală măsură.

„În următorul an, vom continua să pariem pe creșterea ecosistemului românesc de startup-uri. Credem că există un potențial uriaș, nevalorificat. Vom ajuta cât mai multe companii să treacă de fazele inițiale ale dezvoltării, să atragă finanțare și să monetizeze soluțiile lor pe piețele naționale și internaționale”, a menționat Ovidiu Ghiman.

+

Platforma Rōnin a fost lansată oficial pe 1 Decembrie 2021. Rōnin este platforma de investiții care sprijină antreprenori locali și europeni să-și finanțeze ideile de afaceri indiferent de industria din care fac parte sau stadiul de dezvoltare la care se află.

Echipa Rōnin selectează companii inovatoare care au potențial de scalare, conform unei grile independente de evaluare, le sprijină în creșterea nivelului de pregatire pentru investiție, derularea campaniilor de finantare si facilitarea accesului la investitorii de retail precum si nu numai.

Cu un prag minim unic de investiție de numai 100 de euro, oricine are oportunitatea de a investi în start-up-uri, sprijinind antreprenorii și ideile în care cred să atingă succesul.

Rōnin a atras până acum peste 2.000 de investitori retail si a derulat cu succes campanii de finanțare de peste 1 milion EUR.

Foto: Rōnin