În jur de 45% dintre consumatorii din Europa au folosit canale digitale pentru a achiziționa produse bancare în 2023, față de 33% în 2020, iar 37% dintre interacțiunile bancare europene sunt acum exclusiv digitale, arată un raport realizat de compania de consultanță Kearney.
Potrivit studiului, în urma pandemiei, se constată că o combinație omnichannel de opțiuni fizice și digitale este extrem de importantă pentru consumatorii bancari. Mai exact, în 2023, aproximativ 29% dintre interacțiunile cu consumatorii europeni au fost de tip omnichannel, ceea ce înseamnă că cercetarea privind produsele bancare a fost efectuată printr-un tip de canal (fizic sau digital), iar achiziționarea s-a realizat printr-un alt tip de canal.
În România, acest procent a fost similar (28%), arătând un comportament corespondent al românilor față de alți europeni.
Citește și:
Pe de altă parte, 45% dintre consumatorii din Europa au folosit canale digitale pentru a achiziționa produse bancare în 2023, în creștere față de 33% în 2020, iar 37% dintre interacțiunile bancare europene sunt acum exclusiv digitale (atât cercetarea produselor bancare, cât și achiziția sunt efectuate digital).
Țări precum Spania și Marea Britanie au prezentat cea mai dramatică schimbare a atitudinii consumatorilor față de canalele bancare digitale în ultimii ani, achizițiile digitale crescând de la 16% la 38% (Spania) și de la 48% la 69% (Marea Britanie) între 2020 și 2023.
În România, achizițiile digitale au atins 30% înainte de perioada pandemiei, crescând la 45% între 2021 și 2022, urmând apoi o ușoară întoarcere către canalele tradiționale, la un procent de 39% în anul 2022.
În paralel, în comparație cu 2020 și cu perioada de vârf a pandemiei, utilizarea canalelor digitale este acum mai redusă în unele regiuni europene. În general, aproximativ o treime dintre toate interacțiunile din Europa s-au desfășurat exclusiv în cadrul canalelor fizice.
Citește și:
Marea Britanie și Suedia au o tendință mai mare către digitalizare în comparație cu media europeană, înregistrând peste două treimi (69-70%) din totalul achizițiilor realizate prin canale digitale, fie online, fie prin intermediul serviciilor bancare mobile, în anul 2022.
În același timp, deși aproape jumătate (41%) dintre toate sucursalele băncilor și-au închis porțile din 2008 până în prezent, ele dețin încă un rol cheie pentru mulți consumatori, 55% dintre respondenții europeni vizitând o sucursală bancară cel puțin o dată pe trimestru în 2022. În România, procentul este de 63%, o scădere cu cel puțin cinci procente fiind preconizată în următorii doi ani.
De asemenea, consumatorii români încă vizitează sucursalele, în special pentru folosirea bancomatelor (28% din respondenți), sau pentru a-și rezolva anumite probleme (23%). Foarte puțini consumatori mai vizitează astăzi agenții bancare pentru efectuarea unor plăți mari (4%) sau pentru operațiuni la ghișeu (8%), lucru care ne indică încă o dată avansul soluțiilor de mobile și internet banking în România în ultimii ani.
Citește și:
Raportul European Retail Banking Radar cuprinde un sondaj despre canalele bancare folosite de consumatori, realizat anual în peste 12 țări din Europa începând din 2020 și până în prezent.
Foto: Dreamstime