Continuăm seria #FutureBankingTalks cu un bancher experimentat, CEO-ul Garanti BBVA România, Mustafa Tiftikcioğlu și vedem care au fost direcțiile băncii pentru anul trecut și care sunt așteptările.

Mustafa Tiftikcioğlu a devenit CEO-ul Garanti BBVA România în iunie 2021, însă are o experiență de peste 20 de ani în echipa Garanti BBVA Turcia. Expertiza sa acoperă managementul riscului de credit comercial și corporate, finanțarea de proiecte, achiziții și finanțări structurate.

Cum a fost 2022 pentru Garanti BBVA?

Anul 2022 a început sub auspicii bune, cu efecte ale pandemiei de COVID-19 deja diluate și cu un apetit crescut al clienților atât pentru credite, cât și pentru depozite. Așadar, putem vorbi despre o efervescență în piața bancară la început de an, urmată de o temperare, odată cu izbucnirea conflictului armat din Ucraina. Apoi au urmat provocările generate de criza energetică, scumpirea carburanților și inflația crescută.

Toate acestea au un efect cumulativ asupra clienților, care au devenit mai prudenți, dând curs în special proiectelor și investițiilor sigure.

De curând, am lansat o serie de produse financiare adaptate nevoilor clienților noștri, cu focus pe produsele verzi, suntem mereu atenți la cerințele și așteptările acestora, iar reacția lor este bună.

Astfel, credem că anul 2022 a fost per total un an bun și, mai ales, un an din care am învățat multe lecții.

CITEȘTE ȘI: Garanti BBVA, credit verde pentru o dezvoltare imobiliară

În așteptarea rezultatelor financiare pe 2022, cum le vedeți pe cele anterioare?

Garanti BBVA a început anul 2022 într-un ton echilibrat, cu așteptări de creștere și obiective ambitțioase, menținându-și poziția prudentă, în contextul provocărilor economice.

În 2021, am înregistrat un profit net consolidat de 166,1 milioane lei, în creștere cu 55% față de rezultatul din 2020, iar obiectivul pentru acest an este să avem rezultate similare.

După cum am menționat, există o serie de provocări în acest moment pe piața locală, dar ne bazăm pe o echipă dedicată și pe produsele și serviciile noastre de top pentru a ne atinge obiectivele.

2022 a fost un an al contrastelor. Dobânzile au crescut, avem inflație crescută, prețuri mai mari și un mediu economic instabil. Cu toate acestea, creditarea nu a încetinit, nici în rândul persoanelor fizice, nici în rândul companiilor. Cum explicați acest lucru?

Într-adevăr, în contextul în care inflația a crescut foarte mult în 2022 în România, măsura majorării ratei dobânzii de referință a fost luată pentru a crește costul de creditare, cu scopul de a reduce inflația.

Și putem spune că în contextul acestor măsuri și a provocărilor economice, se resimte o temperare a apetitului clienților pentru credite bancare, ipoteci și alte investiții.

Există însă programe guvernamentale precum IMM Invest Plus, care oferă un sprijin real pentru companiile mici și mijlocii.

PE ACELAȘI SUBIECT: IFC acordă Garanti BBVA 40 mil. euro pentru locuințe verzi

Anul acesta v-ați îndreptat atenția spre creditele verzi. Din ce motiv?

Sustenabilitatea a fost una dintre prioritățile strategice ale Garanti BBVA de mulți ani, deoarece noi credem că derularea activităților într-o manieră sustenabilă reprezintă un element cheie pentru succesul pe termen lung al organizației și, în același timp, o contribuție pe care putem aduce la protejarea mediului înconjurător.

Și dacă la nivel intern am luat o serie de măsuri pentru că acțiunile de la birou ale echipelor noastre să fie cât mai prietenoase cu natură, în paralel, ne-am dezvoltat portofoliul de credite și am adăugat o serie de produse de finanțare sustenabile pentru persoane fizice și companii.

În prezent, avem în portofoliu Creditul Green de la Garanti BBVA Credite de Consum, parte a grupului Garanti BBVA România, produs lansat pentru clienții persoane fizice care vor să facă achiziții sustenabile.

De asemenea, Garanti BBVA, în colaborare cu România Green Building Council (RoGBC), a lansat pe piață produsul financiar – Casa Eco, un credit verde acordat persoanelor fizice pentru achiziționarea imobilelor rezidențiale ecologice, certificate ca atare de RoGBC. Mai mult, focusul nostru va fi în continuare pe dezvoltarea de produse financiare care să îi încurajeze pe clienți să migreze către opțiuni verzi, când vine vorba de achiziții și investiții.

Cum decurge transformarea digitală pentru Garanti BBVA? Ce proiecte pregătiți în acest sens?

În ultimii ani, Garanti BBVA România a alocat resurse semnificative pentru inovație și pentru dezvoltarea canalelor digitale, ca parte a strategiei noastre de a le oferi clienților cea mai bună experiență posibilă. Întotdeauna am lucrat îndeaproape cu ei, pentru a le înțelege mai bine nevoile și ne-am adaptat produsele și serviciile în funcție de cerințele acestora.

Mai mult, ne concentrăm pe dezvoltarea platformelor digitale și ne dorim o interfață și mai intuitivă și meniuri mai ușor de utilizat, care vor simplifică pașii pe care trebuie să îi parcurgă un utilizator, pentru a efectua operațiunile necesare. Pe lângă experiența utilizatorilor, ne-am concentrat pe proiecte care scurtează timpul de răspuns și înrolarea online.

Clienții noștri folosesc din ce în ce mai mult canalele digitale. De exemplu, tranzacțiile online au crescut cu aproximativ 15% la sfârșitul anului 2021, față de perioada de dinaintea pandemiei, în timp ce numărul utilizatorilor digitali a crescut cu 12%. Nu avem cifrele pentru anul 2022, însă cu siguranță vor fi cel puțin la fel de bune. Iar scopul nostru principal este să continuăm să satisfacem cele mai înalte cerințe.

Care este strategia băncii pe segmentul companii?

Suntem foarte atenți la nevoile companiilor, care sunt în continuă schimbare. Oferim o gamă largă de soluții de finanțare, în funcție de cerințele acestora. Observăm că există un interes deosebit pentru creditele acordate în cadrul programelor guvernamentale și Programul IMM Invest Plus. Programul joacă un rol esențial în sprijinirea companiilor în timpul conflictului din Ucraina, accelerând procesul de creditare și susținând economia în această perioadă plină de provocări.

Structurile de finanțare propuse, prețul competitiv și componenta de garantare sunt aspecte ale ofertei, care fac programul foarte atractiv pentru antreprenori.

Mesajul nostru pentru clienți este că echipele noastre sunt întotdeauna disponibile pentru fiecare dintre ei și le oferă consultanță pentru a alege cele mai bune opțiuni disponibile, indiferent de produsele financiare pe care și le doresc.

Cum vedeți peisajul bancar, per ansamblu?

Ultimii trei ani au demonstrat că sistemul bancar a fost capabil să se adapteze la condițiile apărute peste noapte, iar nivelurile de profitabilitate au rămas, în cea mai mare parte, la valori comparabile cu perioadele anterioare pandemiei.

Într-adevăr, diferența este că anul acesta (n.r. - 2022) s-au suprapus chiar mai multe crize, așa cum menționam, ceea ce a temperat apetitul românilor pentru credite, însă ne putem aștepta că cererea să continue, atât pentru creditele de consum, cât și pentru creditele pentru locuințe și pentru afaceri.

Cred că pe măsură ce impactul șocului energetic se atenuează, iar temerile privind creșterea inflației se diminuează, economia românească ar putea continua să funcționeze în condițiile de dinaintea pandemiei, care erau echilibrate, din punct de vedere al creșterii și al inflației.

Pe termen mediu, de până într-un an, este probabil să se constate o profitabilitate stabilă în sector.