Securitatea informatică a fost un subiect foarte important pe agenda Future Banking Summit 2023. Amploarea informațiilor gestionate de bănci, dar și regulamentele pe care trebuie să le respecte au fost aduse în discuție și de Matias Scholmayer, Principal Solutions Consultant, Fraud and Identity în cadrul companiei LexisNexis Risk Solutions.
LexisNexis Risk Solutions oferă soluții în diferite domenii, mai ales în ceea ce privește evaluarea riscurilor, indiferent că sunt bănci, companii de streaming sau din zona aviației. Dețin o rețea globală de informații, în care toți clienții contribuie la acest bazin imens de date, pe baza celor aproximativ 100 de miliarde de tranzacții anual.
„Iar clienții noștri folosesc aceste date pentru a lua decizii mai bine informate atunci când vine vorba de oportunități, când vorbim despre experiența utilizatorului. Aceste date pot fi folosite pentru ca accesul consumatorilor la serviciile oferite să se întâmple fără fricțiuni. Există și o partea mi puțin bună a acestui proces, în care, uneori, toate aceste aplicații și servicii ar putea fi folosite de persoane rău intenționate.”
Cheltuielile totale, legate de transformare digitală au crescut foarte mult, astfel că în 2022 au fost de aproximativ 2 trilioane de dolari, iar previziunile sunt de aproape 3 trilioane în 2025. Iar motorul principal este dat de adopția aplicațiilor mobile.
Citește și:
Consumatorii au trecut de la computere, laptopuri la serviciile mobile și aplicațiile mobile, la nivel global vorbim de 75% rata adopției. 10-12 secunde este rata de așteptare a acestora în ceea ce privește experiența mobilă, atunci când așteaptă mai mult, devine o problemă.
Pe de altă parte, deasupra acestor straturi, trebuie adăugat stratul de siguranță, pentru că atacatorii au devenit mai rafinați și folosesc tehnologia pentru a comite fraudă.
Mathias a prezentat și date pentru România, astfel în trimestrul doi din 2023 au fost inițiate peste 16 milioane de tranzacții, iar 86,5% dintre acestea au fost realizate folosind dispozitive movile. Mai mult de jumătate dintre ele au fost realizate direct din aplicații.
„Unul dintre clienții noștri ne-a cerut să analizăm datele pe două luni și am putut să prevenim mai mult de 11 milioane de dolari în fraudă în aceste două luni. Modul de operare al scenariului de fraudă a fost cel de scam. Iar lucrurile acestea se întâmplă peste tot, nu numai în România.”
Aici urmează să intervină PSD3, ca reacție la fraudă și pentru a contracara efectele acesteia, atunci când va fi finalizată la nivel european.
Citește și:
Sunt mai multe arii în care noua reglementare va aduce îmbunătățiri, în zona de plăți, în zona de open banking, în zona cooperare între entități.
„Ar trebui să fie ușor pentru fintech-uri, pentru bănci să se interconecteze, să ofere servicii pentru utilizatori. Ceea ce va duce la o îmbunătățirea competiției. Dar este nevoie de simplificarea legislației, de standardizarea API-urilor și de o umbrelă a generală a regulatorilor ca lucrurile să fie mai ușoare și mai clare pentru toată lumea.”
Puteți vedea prezentarea integrală a lui Mathias Schollmeyer în materialul de video de mai jos
Credit foto: Ovidiu Udrescu