63% din investitorii de retail întrevăd o evoluție pozitivă la bursă a sectorului IT&C, la doar un procent distanță de cel al energiei și al utilităților (62%), conform unui studiu dedicat pieței de capital și analiza comportamentului investitorilor de retail din România, care a fost realizat de MIA Marketing.

Acestea sunt urmate de domeniul financiar-bancar (36%), serviciile medicale (29%), imobiliare (29%), farmaceutice (27%) și agricultura (16%). În același timp, pe ultimele locuri se află producția industrială și construcțiile (12%), telecomunicațiile (11%), comerțul (7%) și transportul (4%).

„Rezultatele studiului ne arată în mod cert că investitorii au așteptări mari în acest an când vine vorba de performanța companiilor din IT&C și din energie/utilități. Sectorul IT&C a fost sectorul vedetă al Bursei de Valori București în 2021 când a fost înregistrat un număr record de listări, toate pe piața AeRO. [...] De cealaltă parte, aproape la fel de apreciat, domeniul energiei și utilităților a fost în mod constant printre cele mai performante în ultimii ani și nu este o surpriză că se află în top” explică Ciprian Zamfirescu, Partener MIA Marketing.

Cu toate acestea, percepția asupra acestor domenii este diferită la nivel de generații. 70% dintre respondenții cu vârsta cuprinsă între 18-35 de ani prevăd o evoluție bună a domeniului IT&C față de 56% din categoria investitorilor de peste 45 de ani. Situația se inversează când vine vorba de domeniul energiei/utilități, unde 80% dintre cei peste 45 de ani consideră că acest domeniu va avea o evoluție bună în 2022, comparativ cu 51% dintre investitorii cu vârsta între 18-35 de ani.


Care sunt criteriile după care aceștia investesc?

În cadrul studiului, investitorii din retail au indicat care sunt criteriile în alegerea companiilor în care investesc, precum și barierele care stau în calea investițiilor. 

Cel mai important criteriu indicat de respondenți este evoluția profitabilității companiei, urmat de planurile de dezvoltare ale companiei, managementul profesionist, reputația antreprenorului din spatele afacerii și rezultatele financiare obținute de companie în ultimii trei ani. La polul opus al importanței se situează guvernanța corporativă implementată, durata de activitate a companiei și acordarea de dividende.

În plus, 74% dintre investitori au indicat că rapoartele financiare emise de către companii sunt importante într-o mare și foarte mare măsură, astfel încât acestea reprezintă unul cel mai imporant factor de informație privind decizia de a investi. Doar 3 respondenți au indicat că rezultatele financiare contează într-o mică și foarte mică măsură. 

Al doilea cel mai important criteriu de decizie pentru aceștia îl reprezintă rapoartele curente, pe care 68% dintre investitori le-au considerat că „contează” într-o mare și foarte mare măsură. În același timp, al treilea criteriu este reprezentat de „știrile publicate în presă”, indicat de 46% dintre investitori, urmat de opinia brokerului, 42%.

Mai exact, studiul denotă că opinia celorlalți investitori contează într-o „mare” sau „foarte mare” măsură pentru o treime dintre respondenți (36%), în timp ce pentru cei mai mulți dintre aceștia (42%), opinia altor investitori contează doar într-o „oarecare” măsură. Opinia altor investitori contează cel mai mult pentru investitorii cu vârsta între 18 și 35 de ani (43%).

De partea cealaltă, la întrebarea privind barierele care stau în calea investițiilor în companii, pe baza unei liste predefinite de obstacole, 53% dintre respondenți consideră că lipsa de perspective de creștere reprezintă o barieră semnificativă. Pe următoarea poziție s-a situat neîncrederea în conducerea companiei (47%), urmată de neîncrederea în antreprenorul din spatele afacerii (43%), îndatorarea puternică a companiei (38%), neînțelegerea produsului/serviciilor pe care le oferă compania (36%), compania nu a înregistrat profit net (36%) și lipsa transparenței din partea companiei (36%). 

Printre barierele mai puțin importante se numără lipsa unei comunicări bine efectuate (29%), neatingerea profitabilității operaționale (25%), faptul că nu au auzit niciodată de compania respectivă (23%), lipsa lichidității (19%), free-float mic - de 10% sau mai puțin (15%), istoric mai mic de trei ani (13%).

„Profitabilitate, încredere, dezvoltare semnificativă și perspective de creștere – acestea sunt caracteristicile cheie pe care le caută investitorii BVB. În același timp, rezultatele din cadrul studiului indică clar că aspecte precum guvernanța corporativă, evoluția prețului acțiunilor, lichiditatea, free-float sau politica atractivă de dividende vin în plan secundar pentru investitori. [...] Ceea ce este îmbucurător de observat este că majoritatea semnificativă a respondenților au indicat că decizia de a investi într-o companie se bazează în principal pe rezultatele financiare și rapoartele curente publicate de companie, precum și pe informațiile publicate în mass-media. Acest lucru evidențiază astfel necesitatea ca emitenții să depună eforturi suplimentare pentru a comunica în mod coerent, dar precis, cu stakeholderii prin canalele tradiționale,” a declarat Zuzanna Kurek, fondator și CEO al Cornerstone Communications.

Cât despre viitorul trendului preferințelor investitorilor, Partenerul MIA Marketing, Ciprian Zamfirescu, spune că „va fi interesant de urmărit”, în special pentru acțiunile defensive, având în vedere conflictul din Ucraina, care izbucnit ulterior realizării studiului.

Studiul efectuat de MIA Marketing a fost realizat în perioada decembrie 2021 – ianuarie 2022 și include răspunsuri primite din partea unui număr de 177 investitori de retail, care la momentul cercetării aveau capital investit la Bursa de Valori București. 

Dintre respondenți, 77 de investitori au vârsta cuprinsă între 18-35 de ani, 61 între 26-45, iar 39 au peste 45 de ani. În ceea ce privește nivelul de educație al acestora, 88% dintre respondenți au studii superioare. În ceea ce privește ocupația respondenților, 67% dintre aceștia sunt salariați cu normă întreagă, 2% cu jumătate de normă, 13% antreprenori, 9% liber profesioniști, 1% studenți, iar 8% au indicat altă ocupație.

Sursă foto: 27630198 © Viorel Dudau | Dreamstime.com