România a aprobat utilizarea semnăturii electronice calificate, aceasta având aceleași efecte juridice ca semnătura olografă. Atunci când digitalizarea ajunge să intermedieze procesele de semnare a unor documente, românii pot să își pună întrebări legate de siguranța acestor metode digitale. Daniela Milculescu, Partner la Bohâlțeanu și Asociații, spune că aceasta beneficiază de integritate, iar că documentele semnate prin această metodă nu pot fi alterate.
Majoritatea instituțiilor financiare au implementat semnătura electronică calificată, fiind furnizată prin intermediul furnizorilor de servicii de încredere. Semnătura electronică calificată are valoare juridică și beneficiază de recunoaștere peste tot în Europa. Consumatorul trebuie să știe că această semnătură beneficiază de integritate: documentul respectiv nu poate fi alterat sau modificat. Aceasta beneficiază de recunoaștere la fel cum o face cea olografă. - Daniela Milculescu, Partner Bohâlțeanu și Asociații
Legea 214/2024 creează cadrul juridic privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă. Prezenta lege stabilește condițiile utilizării semnăturii electronice, sigiliului electronic, mărcii temporale electronice și documentelor electronice cărora li s-a aplicat o semnătura electronică, o marcă temporală electronică sau un sigiliu electronic și stabilește condițiile prestării serviciilor de încredere și atribuțiile autorităților și instituțiilor publice în domeniul prestării serviciilor de încredere.
Citește și:
Chiar dacă putem să semnăm documente digital, va mai trebui să așteptăm până să vedem „e-notari”
Daniela Milculescu a participat la Future Banking Summit 2024 într-un panel în care s-a discutat despre digitalizarea proceselor de contractare a unui credit ipotecar. Conform avocatei, țara noastră are încă bariere legislative în acest punct, iar creditarea ipotecare depinde de semnarea, în fața notarului, a contractului de ipotecă.
„Creditarea digitală a cunoscut o creștere semnificativă în ultimii ani, fiind făcute progrese și pe partea ipotecară. S-au dezvoltat pașii intermediari: aplicarea online pentru un credit, însă există totuși anumite constrângeri juridice. Din punct de vedere legal, contractul de ipotecă trebuie semnat în formă autentică în fața notarului public. Există o inițiativă legislativă, un proiect de lege care a fost promovat privind activitatea notarială electronică, iar acesta prevede unele operațiuni care pot fi realizate în format electronic, dar autentificarea nu este una dintre ele”, adaugă Daniela Milculescu.
Citește și:
Future Banking Summit este un eveniment susținut de Raiffeisen Bank, ING, Mastercard, Iron Mountain, UniCredit Bank, Garanti BBVA, Visa, evrotrust, Banca Transilvania, Infocert - (Gold Partners), Fort, BCR, CEC Bank, Namirial, Inform (Austria Card), NETOPIA Payments, fme România, Alpha Bank, evrixa!, imobiliare.ro, imobiliare finance, Optimizor, Filip & Company, dendrio, BSMP, Advahoo, finshape, Salt Bank - (Silver Partners), cu suportul Exim Banca Românească, matricia, DAAC Digital, Lendox.