Băncile se află într-un maraton al inovării: unele au început să-și schimbe planurile de business scrise acum zeci de ani doar pentru a putea rămâne ancorate la cursa digitală. În acest sprint al algoritmilor, întrebarea firească este dacă instituțiile financiare ar trebui conduse mai degrabă de IT-iști decât de bancheri. Alexandru Ana, CEO al companiei de IT Optimizor, este programator și crede că colegii lui de breaslă ar trebui să aibă mai multe cuvinte de spus la nivel de business, totuși, întrebat dacă ar trebui aceștia să conducă băncile, acesta răspunde:

Având o companie în domeniu, sper să nu conducă IT-iștii băncile, dar mi-aș dori ca, la noi în țară, să aibă o voce mai puternică în business. Să se transforme dintr-o componentă reactivă, care, de multe ori, „doar stinge incendii”, în una care se implică la procesele care ajută activ afacerea. Băncile ar trebui să conștientizeze că trebuie să se folosească de tehnologie la toate nivelurile. Alexandru Ana, CEO Optimizor

Inteligența artificială a devenit, dintr-un scenariu care părea doar schița unui film SF, o temelie a noilor business-uri ale viitorului… cel puțin pe hârtie. Cu toate că planurile ce privesc implementarea AI au devenit foarte la modă, Alexandu Ana spune că, cel puțin momentan, sunt puține procese care „pariază” doar pe utilizarea inteligenței artificiale. 

„Există o pornire a companiilor să implementeze AI, dar acesta trebuie asistat de oameni. Inteligența artificială va ajuta angajații să își îmbunătățească abilitățile, dar trebuie să îi obișnuim pe oameni înainte să gândească într-un anumit mod. Toată lumea vorbește acum despre AI, dar o bună parte a proceselor se întâmplă încă în Excel. Nu este neapărat un lucru rău, nu contest Excelul în sine, dar ar trebui să digitalizăm mai mult procesele. În bănci există multe inițiative de digitalizare, dar majoritatea sunt cele pe care le văd direct consumatorii, nu ale proceselor din spate”, explică CEO-ul Optimizor.

Cum facem aplicații potrivite pentru toate generațiile și de ce generația născută „cu telefonul în mână” nu are neapărat mai multe competențe digitale

Gen Z, noua generație care a intrat în câmpul muncii, este una dintre primele care s-au născut cu internet și tehnologie accesibilă. Totuși, cu toate că acești tineri s-au născut folosind tehnologia, reprezentantul companiei Optimizor spune că acest lucru nu înseamnă că aceștia au competențe digitale mai solide față de alte generații. Motivul? Aplicațiile utilizate pe scară largă sunt ușor de folosit, iar aceștia se confruntă uneori cu învățarea unui soft nou atunci când intră în corporații. 

„Ai oameni din diverse generații care trebuie să lucreze cu aceeași tehnologie, atunci, nu vei putea ridica nivelul de complexitate al acestor sisteme digitale încât să acoperi toate profilele de utilizatori. Chiar dacă generația nouă se naște cu telefonul în mână, skill-urile de bază digitale au scăzut. Acum, aplicațiile de mobil au trei butoane. Totuși, atunci când ajungi într-o corporație, îți dai seama că tehnologia e mai mult de atât”, conchide Alexandru Ana.