Inegalitățile și discriminările socio-economice sunt o realitate, dar câteva fintech-uri încearcă să găsească noi metode pentru a le înlesni accesul, înțelegerea și oportunitățile financiare celor marginalizați economic.

Potrivit Harvard Business Review, în 2019, doar 2,8% dintre finanțările globale au fost acordate start-up-urilor conduse de femei. În 2020, procentul a scăzut la 2,3%. Ca și cum n-ar fi fost suficient de mică, cifra din 2019 a fost cea mai mare din toate timpurile. Apoi, în cadrul acestor gen de finanțări, cu atât mai puțini bani s-au dus către femeile de culoare și latino-americane, sau către cele fără diplome universitare.

În același timp, pandemia a creat o „furtună" perfectă pentru accelerarea rapidă a transformărilor digitale. Multe companii s-au concentrat pe asistența medicală la distanță, dar unele fintech-uri au observat inegalitatățile cu care se confruntă persoanele cu acces restrâns la servicii financiare, cum ar fi împrumuturile de afaceri sau asigurările.

Iată câteva companii care au ales să îmbunătățească relația celor defavorizați cu peisajul financiar.

Accion, o organizație nonprofit globală, e dedicată să le permită persoanelor care sunt lăsate la marginea sau poate chiar în afara sectorului financiar să își îmbunătățească viața. Cu o moștenire în domeniul microfinanțării și al investițiilor cu impact asupra tehnologiei financiare, Accion investește în companii și servicii care oferă servicii financiare celor care nu au beneficiat de servicii bancare și care nu au acces la microcredite sau asigurări, dar și într-un think tank privind incluziunea financiară.

Un exemplu excelent al unei afaceri în avantajul celor insuficient reprezentați din punct de vedere financiar e NOW Money, companie care ajută angajatorii de lucrători migranți din Emiratele Arabe Unite să le ofere acestora servicii de salarizare. Mai exact, e vorba despre un cont bancar, un card de debit și o aplicație pentru smartphone. Cu ajutorul acestora, utilizatorii pot efectua plăți locale, remiteri internaționale și retrageri de numerar la bancomatele locale.

În domeniul HoReCa, unul grav afectat de restricțiile din timpul pandemiei, un exemplu în acest sens e Goodfynd, o aplicație și o platformă de servicii financiare din SUA care ajută oamenii să pornească și să dezvolte așa-zisele food trucks, acestea având o investiție necesară mult mai mică decât în cazul restaurantelor la interior. La rândul lor, întreprinderile pot utiliza platforma pentru a găsi personal și pentru a dobândi cunoștințele și instrumentele financiare esențiale pentru a prospera.

În România, Salarium și Edenred au dezvoltat, la începutul acestui an, primul pachet de beneficii extrasalariale cu componenta de plată în avans a salariilor, într-un context atipic în care pandemia a accelerat nevoia de democratizare a zilei de salariu. Astfel, prin intermediul Salarium, angajații își pot accesa salariul oricând doresc în timpul lunii, pentru un plus de autonomie și o mai bună gestiune a veniturilor lor.

„Ritmul alert al pieței de consum, marea migrație a angajaților de la o companie la alta, gig economy și rata crescută a salariaților care rămân fără bani de la un salariu la altul au accelerat nevoia unei astfel de soluții și în piața din România", consideră Alina Ștefan, CEO la Salarium Fintech.

Pentru cei care nu se pricep la birocrație și documente financiare, în special într-un peisaj imprevizibil și nesigur cum e al nostru când vine vorba despre siguranța financiară a angajatului și corectitudinea angajatorilor, s-a lansat recent platforma Solo, care ajută utilizatorii cu înființarea de PFA, facturare, contabilitate și depunerea declarațiilor, în schimbul unui abonament de 89 de lei.

Solo insistă că se adresează atât liber-profesioniștilor (arhitecți, medici, avocați) sau freelancerilor, cât și curierilor sau șoferilor de Uber și Bolt. Compania a fost înființată în 2020 de către Bogdan Georgescu, fondator Bookster și fost Managing Partner Colliers International, Alexandru Anghel, fost consultant în management la Boston Consulting Group, și Annemarie Fabian, fost consultant Colliers International, iar până în iunie, anul acesta, a strâns peste 1.500 de utilizatori.

Sursă foto: Pexels