În august 2020, MassMutual deschidea primul birou în București. Pentru cine nu știe, Massachusetts Mutual Life Insurance (MassMutual) este lider pe piața asigurărilor de viață mutuale cu sediul în Springfield, Massachusetts. Fondată în 1851, compania oferă o gamă largă de produse și servicii de asigurare, investiții, gestionare a banilor și de pensie. MassMutual Romania este o subsidiară a MassMutual și activează în zona de tehnologie, având birouri în București și Cluj (deschis în martie 2021). Misiunea locală este de a ajuta compania-mamă să-și extindă capacitățile digitale, pentru a-și consolida poziția de lider de piață.  

Într-o interviu exclusiv Future Banking, Michael Makar, Head of MassMutual Romania, a detaliat planurile organizației pentru următoarea perioadă.

Care este rolul MassMutual în România?

Dezvoltăm produse digitale și soluții tehnologice care ajută clienții MassMutual în vederea protecției financiare. Avem o cultură a inovației și a reciprocității. Principalul nostru scop este să le oferim clienților o experiență excepțională în lumea din ce în ce mai digitalizată în care trăim.  

Din perspectiva de angajator, prioritatea noastră este să investim în oameni, să sprijinim creșterea angajaților noștri și să contribuim la dezvoltarea comunității locale de tehnologie.

De ce a ales MassMutual România?

România are avantajul de a fi o piață mare, cu mulți profesioniști talentați în domeniul IT. Este un hub de tehnologie în ascensiune continuă, așa că alegerea a fost relativ ușoară pentru noi.  

Sunt multe orașe în Europa de Est care se bucură în prezent de un boom tehnologic. Analiza noastră a arătat că România este cea mai bună opțiune, deoarece disponibilitatea și capacitatea resurselor este ridicată, în timp ce raportul cost-calitate este unul avantajos, iar mediul politic este unul cu riscuri scăzute.   

Bucureștiul are un sector IT foarte activ, cu mii de noi absolvenți de IT/Informatică în fiecare an. Putem găsi specialiști IT cu pregătire pe toate tipurile de tehnologii și cu diferite niveluri de experiență. Spațiile de birouri de clasa A sunt disponibile la prețuri competitive. Bucureștiul este un oraș cosmopolit, cu un ritm de viață rapid și cu unii dintre cei mai buni profesioniști pe care Europa de Est îi are de oferit. Aceleași lucruri sunt valabile și pentru Cluj, desigur, care a devenit cunoscut drept un „Silicon Valley” al Europei.

Așadar, am deschis birouri atât în ​​Cluj, cât și în București, dar avem colegi care lucrează de la distanță și din alte orașe precum Iași, Timișoara, Brașov, Sibiu, Pitești și Oradea. Întreaga noastră echipă lucrează 100% de la distanță, dar birourile noastre sunt întotdeauna deschise pentru angajații care doresc să vină să lucreze de la birou. 

Cum a fost anul 2021 pentru companie, având în vedere că intrarea pe piața locală a coincis cu un context economic și social nefavorabil?

Pentru noi, 2021 a fost un an cu adevărat extraordinar. Am angajat peste 100 de profesioniști IT într-un an pandemic și într-o o piață extrem de competitivă. Am încheiat anul cu aproape 150 de angajați și cu peste 20 de colegi care ne-au acceptat ofertele și care ni se alătură la început de 2022.   

Pe plan intern, am continuat să ne construim cultura organizațională. Ne dorim ca angajații noștri să simtă cu adevărat că lucrează cu scop și pasiune și să știe că sunt apreciați la MassMutual Romania.

Depunem eforturi constante pentru a ne construi reputația și pe plan extern. Susținem multe inițiative locale și evenimente cheie pe piața tech din România. Unul dintre obiectivele noastre este să fim recunoscuți ca un angajator de top. Vrem de asemenea să atragem angajați care să-și dorească să rămână și să crească alături de noi pe termen lung.   

Prin comparație, 2020 a fost anul nostru de pornire, așa că ne-am confruntat cu unele provocări atunci când a lovit pandemia, dar le-am depășit și am deschis oficial în august 2020 cu primii noștri angajați. Când ne-am deschis biroul din București, oamenii erau deja obișnuiți să lucreze de la distanță, așa că nu a fost o schimbare mare pentru noi. În orice caz, pandemia ne-a arătat că vrem să ne mișcăm și mai repede pentru a permite experiențe digitale pentru clienți, așa că businessul din România se bucură de din ce in ce mai multă popularitate.

Avem în prezent aproximativ 100 de roluri noi deschise, pentru care căutăm candidați. Managerii noștri din SUA văd potențialul remarcabil care există în România și felul în care extinderea echipei aici servește la îndeplinirea obiectivelor companiei. Suntem absolut încântați să fim în România.

Misiunea voastră este de a ajuta compania mamă să accelereze capacitățile digitale. Știm că transformarea digitală este esențială pentru dezvoltarea societății, în momentul de față. Cum vedeți voi transformarea digitală ca strategie de consolidare a businessului?

Ne îndreptăm în mod clar către tot mai multe tranzacții și experiențe digitale. Companiile cu o infrastructură IT sofisticată și capacități de analiză de vârf au un mare avantaj. Afacerile care prosperă în acest mediu dinamic trebuie să fie adaptabile și agile, în același timp să poată rămâne în contact cu clientul prin multitudinea de canale pe care acesta le are la dispoziție și să fie gata să folosească puterea datelor pentru a personaliza cu adevărat experiența.

Este esențial să comunicăm și să ne deservim clienții acolo unde se află aceștia, iar pandemia a accelerat tranziția către mediul digital. Dorim ca interacțiunile cu clienții noștri să poată avea loc în întregime pe mobil.

Dacă ne gândim la modul în care funcționa un business de asigurări de viață înainte de pandemie, multe dintre interacțiunile între clienți și consilierii financiari se făceau în cadrul întâlnirilor în persoană. În timpul pandemiei, întâlnirile s-au mutat in mediul virtual. Generațiile mai tinere vor să facă totul online și de pe platformele pentru mobil, așa că trebuie să ne adaptăm pentru a le îndeplini și chiar a le depăși așteptările.   

MassMutual Romania joacă un rol important în crearea acestei călătorii digitale pentru clienți, prin implementarea noilor tehnologii cu ajutorul strategiei noastre cloud-first, prin dezvoltarea platformelor de mobil și folosind din ce în ce mai mult datele pe care le avem la dispoziție, cu avantajele pe care ni le oferă inteligența artificială și machine learning. Toate acestea pregătesc MassMutual pentru următoarea etapă de creștere, pentru următorii 20 de milioane de clienți și pentru o lume orientată în principal pe o experiența digitală.   

Michael Makar

Ce presupune activitatea de transformare digitală în domeniul asigurărilor?


Una dintre tendințele cheie care modelează piața este aceea de a putea oferi clienților o experiență integrată. MassMutual reușește să îi câștige pe clienții noi prin oferirea unei experiențe care le depășește așteptările și care se desfășoară pe platformele digitale alese de ei.

Continuăm să ne poziționăm ca lideri în trecerea către digital, simplificând experiența utilizatorului și rămânând inovatori. Angajații MassMutual Romania din centrele noastre din București, Cluj și din celelalte orașe din țară vor juca un rol cheie în această accelerare digitală, în contribuția pe care MassMutual o are în industrie și ajutând să ne deservim mai bine clienții. 

Cum va arăta sectorul financiar-bancar și de asigurări odată ce transformarea digitală va fi tot mai răspândită?

Serviciile financiare și din domeniul asigurărilor vor continua să evolueze pentru a îmbunătăți experiența digitală pentru client si pentru a o face mai sofisticată. Ne putem referi la diferite dimensiuni și elemente adăugate pentru a personaliza și a permite o comunicare mai rapidă și mai eficientă, precum și la accesul mai facil la servicii și produse pentru client.

Așadar, companiile de servicii financiare/asigurări care vor prospera în viitor vor fi cu siguranță puternic axate pe tehnologie. Modelele clasice de operare ar putea necesita de asemenea schimbări, concurența din partea companiilor de tehnologie din afara industriei probabil intensificându-se în următorii ani.

MassMutual investește masiv și în start-up-uri fintech pentru a se asigura că rămân în fața concurenței.

Michael, ai o experiență solidă în spate, atât în tehnologie, cât și în antreprenoriat. Cum ai ajuns la MassMutual și cum vezi, în opinia ta, viitorul tehnologic?

MassMutual a fost o alegere ușoară pentru mine, datorită faptului ca este o companie extrem de deschisă și de avansată în ceea ce privește dezvoltarea în zona digitală. Deși vorbim despre o companie foarte mare, cultura MassMutual permite oamenilor ca mine să prospere printr-o mentalitate de antreprenor și asumarea (educată) a riscurilor.

Compania crește rapid, ceea ce poate reprezenta o provocare, dar este în același timp interesant, mai ales când discutăm despre o organizație de talia MassMutual. Creșterea în ritm alert și accelerarea digitală își spun cuvântul și cred că este un moment foarte bun fii alături de MassMutual Romania.  

Cum vedeți piața locală de IT? Dar cea de asigurări?

Ne place foarte mult România și faptul că avem aici foarte, foarte mulți profesioniști foarte bine pregătiți în zona tech. Membrii echipei noastre demonstrează un angajament extraordinar și dăruire față de misiunea noastră de a-i ajuta pe clienții MassMutual să-și asigure viitorul și să-i protejeze pe cei pe care îi iubesc. Acest lucru este deosebit de important în aceste vremuri marcate de schimbare.

Este o piață în care putem găsi profesioniști cu pregătire foarte diversă și experiență pe foarte multe tehnologii. Acest lucru ne alimentează creșterea viitoare. 

Care sunt provocările voastre?

Cea mai mare provocare a noastră este să continuăm ritmul rapid de creștere. Suntem într-o piață foarte competitivă și continuăm să muncim din greu pentru a ne spune povestea și a atrage cei mai buni angajați.

Ce vă propuneți pentru acest an?

Dorim să ne dublăm numărul de angajați în 2022. Acest lucru este foarte important pentru a ne îndeplini nevoile de business și pentru a ne menține poziția de lider pe piață, inclusiv cu aportul profesioniștilor din România.

Anul acesta ne extindem programul de juniori și căutăm să aducem aproximativ 30 de stagiari și absolvenți din universitățile locale. Membrii echipei noastre au deja un impact mare și avem multe lucruri de făcut în cadrului procesul de transformare digitală prin care trecem.

Care sunt planurile pe termen mediu?

Suntem devotați creșterii pe termen mediu și lung în România. Avem deja angajați în multe alte orașe din țară (pe lângă București și Cluj) și mă aștept ca această tendință să continue. Contribuțiile noastre vor continua să creeze valoare pentru compania-mamă, clienți, angajați și alți stakeholderi. Văd un viitor strălucit pentru planurile noastre în România. 


Afacerile viitorului sunt cele care vor fi și sustenabile. Descoperă-le pe Green Start-Up și abonează-te la newsletter-ul care te va ajuta să afli de ele!