Economia digitală a României ar putea crește de 3,5 ori, la aproximativ 52 de miliarde de euro în 2030, comparativ cu 14,8 miliarde de euro anul trecut, principalii factori de creștere fiind investițiile în IT&C și comerțul digital, potrivit raportului „Digital Challengers on the Next Frontier", realizat de McKinsey & Company.

Raportul „Digital Challengers on the Next Frontier" analizează oportunitățile prezentate de economia digitală în zece economii din Europa Centrală și de Est, țări mici și mijlocii cu potențial puternic de digitalizare rapidă.

Cele trei componente ale economiei digitale luate în considerare în raport sunt comerțul digital (cheltuielile online pentru bunuri și servicii), bugetele alocate IT&C (valoarea cheltuielilor guvernelor și companiilor din toate sectoarele pentru hardware, software, infrastructură și servicii conexe) și cheltuielile offline pentru echipamente digitale (de exemplu, pentru PC, smartphone-uri, infrastructură IT, cloud etc.).

Economia digitală a acestor zece țări din CEE a fost de 124 de miliarde de euro în 2021 și ar putea ajunge la 330 de miliarde de euro în 2030, în contextul în care comerțul digital va continua să se dezvolte, iar lansarea de afaceri noi și digitalizarea sectorului public pot accelera creșterea segmentului IT&C.

Economia digitală a României a fost estimată la 14,8 miliarde de euro în 2021, ceea ce reprezintă aproximativ 6% din PIB, conform raportului McKinsey & Company. Dacă în 2030 va ajunge la valoarea estimată de 52 de miliarde de euro, economia digitală a României ar putea reprezenta aproape 9,6% din PIB.

În prezent, România este a treia piață ca economie digitală între cele zece țări, după Polonia (44 miliarde de euro) și Cehia (18 miliarde de euro). Valoarea este împărțită între comerțul digital (9,8 miliarde de euro), cheltuielile pentru IT&C (3,5 miliarde de euro) și cheltuielile offline pentru produse digitale (1,6 miliarde de euro).

În România, investițiile în IT&C au înregistrat o creștere anuală de 8% între 2017-2021, ajungând la 3,5 miliarde de euro. Cu toate acestea, bugetele alocate acestui sector sunt încă reduse în comparație cu țări precum Polonia (14 miliarde de euro), Cehia (9 miliarde de euro) sau Lituania (7 miliarde de euro). Dezvoltarea infrastructurii IT&C în România este în dezvoltare, ceea ce poate duce la o mai mare alfabetizare digitală în rândul populației. Astfel, investițiile în IT&C pot deveni principalul motor de creștere pentru economia digitală până în 2030.

Comerțul digital reprezintă aproximativ 66% din economia digitală a României. Acest segment a înregistrat o creștere anuală de 17% între 2017-2021, aproape dublându-și valoarea, de la 5,2 miliarde de euro la 9,8 miliarde de euro. Dezvoltarea la scară largă a acestui sector poate fi observată și din perspectiva IMM-urilor care vând online, procentul lor majorându-se de la 7% în 2017 la 17% în 2021.

România este a doua cea mai mare piață de comerț digital din CEE, situându-se după Polonia (26,7%). În ceea ce privește rata de penetrare, în România segmentul digital reprezintă doar 14% din totalul pieței de retail (68,9 miliarde euro), restul fiind reprezentat de comerțul offline (59,1 miliarde euro). Cu un procent de 14%, România are una dintre cele mai scăzute rate de penetrare a comerțului digital în total retail la nivel regional, media pentru Digital Challengers fiind de 16%.

Utilizarea inovațiilor care oferă confort suplimentar (plăți, omnichannel, livrare&returnări rapide și personalizare bazată pe date) ar putea ajuta România să-și dubleze dimensiunea pieței de comerț digital, ajungând la 19,6 miliarde de euro în 2030.

Raportul complet este disponibil aici.

Foto: Dreamstime