Un român din doi plănuieşte să cheltuiască mai mulţi bani pe cumpărăturile online pentru sărbători comparativ cu anul trecut, dar, în acelaşi timp, 80% dintre ei consideră că numărul tentativelor de fraudă din mediul online a crescut semnificativ, iar 40% încă spun că nu ştiu ce să facă în cazul unei fraude, arată un studiu realizat de Ipsos pentru ING Bank.

În topul cadourilor pe care le vor oferi, românii plănuiesc să cumpere obiecte vestimentare, produse cosmetice şi jucării. Locuri fruntaşe în clasamentul preferinţelor mai ocupă şi articolele de uz casnic, gadgeturile, articolele sportive şi pentru timpul liber.

În cadrul campaniei de conştientizare şi combatere a tentativelor de fraudă cibernetică din luna august, ING Bank a comunicat cele mai recente date colectate intern de partenerul său OLX, conform cărora cele mai multe tentative de fraudă vizează următoarele categorii de produse: modă (33%), electronice (30%), casă şi grădină (14%), mama şi copilul (10%), sport (7%).

„Rezultatele acestui studiu reconfirmă necesitatea ca sectorul bancar să continue acţiunile de informare şi educare a tuturor utilizatorilor de carduri pentru prevenirea fraudelor cibernetice. Recent, ING a lansat funcţionalitatea SANB - Serviciul Afişare Nume Beneficiar, care are ca obiectiv prevenirea fraudelor în rândul clienţilor care efectuează plăţi online, pe lângă reducerea tranzacţiilor eronate, generate de introducerea greşită a beneficiarului (a contului IBAN). Mai exact, clienţii vor vedea exact în contul cărui beneficiar se duc banii transferaţi, dacă este un furnizor de servicii sau, de fapt, un fraudator", spune Alin Becheanu, Head of Fraud Monitoring and Prevention ING.

Studiul Ipsos realizat în luna noiembrie arată că, deşi opt din zece români sunt de părere că atacurile cibernetice sunt în creştere în această perioadă, 40% dintre aceştia se simt de cele mai multe ori în siguranţă în mediul online, iar 28% dintre respondenţi întotdeauna.

Acelaşi studiu confirmă că deşi românii se simt, în continuare, cel mai în siguranţă atunci când achită în numerar, metodele moderne de plată câştigă din ce în ce mai mult teren. Astfel, topul este completat de plata prin aplicaţii bancare şi de cea cu cardul. Pe de altă parte, creşterea volumului cumpărăturilor online, tendinţă ce a luat amploare în perioada pandemiei, a reprezentat un prilej pentru atacatorii cibernetici de a-şi intensifica activitatea şi de a-şi diversifica metodele.

Potrivit studiului Ipsos, cele mai comune tipuri de fraude experimentate de români în mediul online sunt: phishing şi smishing, malware şi vishing. Potrivit studiului, doar 16% dintre români declară că au fost victimele unor fraude sau cunosc pe cineva care s-a aflat în această situaţie, iar 19% afirmă că au reuşit să scape fără să piardă bani. În prezent, patru din zece români încă spun că nu ştiu cum să procedeze în cazul în care cad victimă unei astfel de fraude.

Foto: Dreamstime