Tensiunile geopolitice au schimbat atât prioritățile românilor, cât și percepția acestora despre piața muncii. 1 din 2 români (50%) consideră că situația financiară personală devine mai importantă, iar 47% au mai multe îngrijorări legate de piața muncii.
Românii, dar și europenii, sunt mai atenți la țara de origine pentru produsele pe care le iau de pe raft. Puțin peste jumătate dintre români (52%) se orientează către produse românești, în detrimentul celor din import, chiar și atunci când acestea sunt mai scumpe. În plus, 42% spun că aleg produsele din Uniunea Europeană în defavoarea celor din afara spațiului comunitar. Doar 35% rămân neutri față de această opțiune.
„Realizăm periodic studii, tocmai pentru a înțelege mai bine cum se raportează oamenii la schimbările din jurul lor – ce îi preocupă, ce atitudini au și, poate cel mai important, cum se adaptează la aceste schimbări. Pe fondul actualelor preocupări, comportamentele financiare și de consum suferă și ele anumite modificări. De exemplu, dintre cei 58% de români îngrijorați de contextul economic actual, 46% economisesc mai puțin, în vreme ce doar 22% declară că nu și-au schimbat comportamentul de economisire. Având în vedere nevoia de adaptare la situația economică pe care o traversăm, sunt observate inclusiv modificări în investiții și cheltuieli. 49% dintre români investesc mai puțin, iar atunci când vine vorba de cheltuieli, apare un fenomen de polarizare. 39% resimt creșterile de prețuri în cheltuieli mai mari, pe când 43% au reușit să-și reducă voit cheltuielile.