Companiile care şi-au luat angajamentul să aibă zero emisii nete de carbon vor avea costuri mai mari cu 125 de miliarde de dolari până în 2030, relevă studiul „Deloitte Insurance Outlook 2023".

În ciuda contextului problematic, există şi oportunităţi care pot contribui la dezvoltarea asigurătorilor şi la creşterea eficienţei lor operaţionale. Asigurarea riscurilor cibernetice este una dintre acestea, pe fondul creşterii cererii, deşi studiul recomandă companiilor de asigurare să trateze cu prudenţă acest segment, deoarece frecvenţa atacurilor de tip ransomware şi valoarea medie a sumelor cu care companiile îşi răscumpără accesul la datele vizate de atacuri au înregistrat o creştere procentuală de trei cifre din 2019.

Poliţele de asigurare care acoperă tranziţia către energia verde, pentru companiile care şi-au luat angajamentul de a avea zero emisii nete de carbon, reprezintă o altă nişă de exploatat de către asigurători, deoarece se preconizează că, la nivel mondial, companiile vor avea costuri anuale legate de acest segment mai mari cu 125 de miliarde de dolari până în 2030.

Conform consultanţilor, jucătorii din domeniul asigurărilor ar trebui să analizeze diferite parteneriate pentru a valorifica domeniul în creştere al asigurărilor încorporate în alte servicii (embedded insurance), care se referă la achiziţionarea de asigurare la punctele de vânzare ale altor produse sau servicii.

CITEȘTE ȘI: Companiile din România se așteaptă la noi creșteri de costuri

În plus, se estimează că primele brute globale subscrise în acest mod vor creşte de şase ori, până la 722 de miliarde de dolari până în 2030. Segmentul activelor necorporale, definite ca bunuri care nu au formă fizică, dar au valoare monetară, se extinde şi creează, de asemenea, noi oportunităţi pentru asigurători, de la criptomonede şi NFT-uri, la activităţi virtuale în metavers.

Rezultatele raportului Deloitte notează că majoritatea companiilor de asigurări generale a raportat creşteri ale veniturilor, pe fondul creşterii puternice a numărului incidentelor legate de bunuri, deşi nu toate liniile de produse şi nu toate ţările au crescut în acelaşi ritm.

Astfel, segmentul dedicat companiilor a înregistrat o creştere mai solidă decât cel dedicat persoanelor fizice, în timp ce primele de asigurare a locuinţelor s-au majorat într-un ritm mai rapid şi mai mult decât cele auto, tendinţe care cel mai probabil vor continua şi în 2023, având în vedere condiţiile de piaţă, macroeconomice şi geopolitice.

În ciuda faptului că majorările de preţuri au determinat creşterea volumului primelor subscrise, profitabilitatea asigurătorilor este afectată de o serie de factori, cum ar fi inflaţia, care a dus la creşterea costurilor cu daunele în majoritatea ţărilor, costurile mai mari cu cererile de despăgubire, pe fondul litigiilor tot mai numeroase, a definiţiilor răspunderii tot mai vaste şi a deciziilor instanţelor, pentru care ponderea în favoarea reclamanţilor este în creştere.

Factorii negativi includ, de asemenea, creşterea costurilor cu reasigurarea, a impactului catastrofelor meteorologice şi al riscurilor cibernetice, iar efectele lor probabil vor persista în 2023. Asigurătorii se confruntă, de asemenea, cu perspectiva reducerii cheltuielilor persoanelor juridice şi fizice cu serviciile de asigurare, în contextul creşterii costului de trai.

În ceea ce priveşte asigurările de viaţă, specialiştii consideră că pentru asigurătorii de pe acest segment, creşterea din ultimii ani a primelor subscrise generată de pandemie se află în prezent într-o perioadă de încetinire, cauzată în primul rând de presiunea tot mare asupra venitului disponibil generată de inflaţie şi de volatilitatea pieţelor financiare.

CITEȘTE ȘI: 2023, an al investițiilor în UX, optimizare și automatizare în e-Commerce

În timp ce majoritatea asigurătorilor au o abordare reactivă cu privire la ESG, concentrându-se pe conformarea cu reglementările, pe colectarea şi raportarea datelor specifice şi pe îmbunătăţirea managementului riscului, raportul sugerează că aceştia ar trebui să ia iniţiativa pentru a avea mai multe beneficii, de exemplu pentru a se diferenţia faţă de concurenţi prin includerea iniţiativelor ESG în strategia de pregătire şi lansare a produselor şi serviciilor şi în cultura organizaţională.

Sectorul asigurărilor poate juca un rol crucial în tranziţia către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon, deoarece jucătorii din domeniul asigurărilor sunt cei care asigură riscurile unor industrii cu emisii mari de CO2, precum şi investitori instituţionali în aceste domenii.

Asigurătorii ar trebui să se aştepte să fie judecaţi din ce în ce mai mult de toate părţile interesate (stakeholders) prin prisma modului în care se raportează la temele mari legate de sustenabilitate, precum riscul climatic, diversitatea şi incluziunea, echitatea socială şi guvernanţa transparentă, iar fiecare dintre aceste aspecte ar putea deveni un avantaj competitiv în lupta pentru personal, pentru investitori şi cotă de piaţă, potrivit studiului.

Foto: Dreamstime