Băncile din România oferă clienţilor o nouă facilitate de verificare a identităţii beneficiarului real al plăţii prin Serviciul Afişare Nume Beneficiar (SANB).
Obiectivul este prevenirea fraudelor în rândul clienţilor care efectuează plăţi electronice şi reducerea tranzacţiilor eronate generate de introducerea greşită a beneficiarului (a contului IBAN), relatează Agerpres.
În faza pilot, Serviciul Afişare Nume Beneficiar este disponibil în prezent la CEC Bank, ING Bank şi Libra Internet Bank, începând cu anul 2023 şi alte bănci urmând să ofere această facilitate.
Serviciul Afişare Nume Beneficiar este pus la dispoziţia băncilor conectate la Casa de Compensare a plăţilor interbancare de către Transfond, pe bază de aderare.
Serviciul Afişare Nume Beneficiar este administrat de Asociaţia Română a Băncilor, ca serviciu adiţional opţional la Schemele de transfer credit SEPA RON, în baza Convenţiei privind Schemele naţionale de plăţi şi a mandatului dat de Banca Naţională a României.
Citește și:
Baza de date SANB administrată de Transfond este creată pe baza informaţiilor transmise de către prestatorii de servicii de plată din România care oferă acest serviciu. Funcţionalitatea este imediată la momentul iniţierii unei plăţi din canalul online al băncilor participante (Mobile sau Internet Banking) şi este oferită gratuit clienţilor.
Practic, SANB asigură furnizarea şi afişarea automată în ordinul de plată electronică a prenumelui şi iniţialei numelui beneficiarului plăţii, în momentul introducerii de către plătitor a contului IBAN al beneficiarului.
În cazul unei plăţi către o persoană juridică se va afişa plătitorului, pentru validare, o parte din denumirea firmei. Serviciul Afişare Nume Beneficiar este disponibil 24/7 în rândul băncilor participante la SANB.
Citește și:
Una dintre tipologiile de fraudă online prin manipularea plătitorului presupune transmiterea unui e-mail sau SMS prin care se solicită, în numele unor beneficiari cunoscuţi precum furnizori de utilităţi sau alţi furnizori de servicii, plata unor facturi, indicând coduri IBAN ale unor conturi proprii ale infractorilor, diferite de cele ale beneficiarilor îndreptăţiţi.
+
Aproximativ 46% dintre românii utilizatori de servicii bancare efectuează plăţi prin Internet/ Mobile banking. Procentul este în creştere cu 70%, comparativ cu ponderea românilor care realizau plăţile de această manieră în decembrie 2020, de 27%, arată datele cuprinse în cercetarea de piaţă "Sistemul bancar în percepţia românilor: creditarea şi incluziunea financiară a românilor" realizată în luna iulie 2022 de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) şi comandată de Asociaţia Română a Băncilor.
Citește și:
Foto: Dreamstime