Una dintre tehnicile prin care băncile încearcă să își crească portofoliul de clienți este oferirea de premii. Acestea constau fie în ofertele de tip reward (atunci când clienții recomandă un produs bancar unui prieten), dar unele bănci oferă „cadouri” mai îndrăznețe precum biletele la festival, acțiuni sau chiar scutere electrice. Este acesta un mod prin care băncile „își cumpără” clienții? Ar trebui acestea să își câștige clientela numai datorită calității produselor oferite? Future Banking a discutat cu bancherii despre această strategie pe care o folosesc majoritatea instituțiilor financiare la noi pe piață. Concluzia? Atâta timp cât produsul bancar nu este unul de calitate, strategia nu va funcționa.

„Primești X lei dacă ne recomanzi unui prieten”: așa arată textul multor campanii de marketing pe care le desfășoară băncile. Totodată, unele fintech-uri și-au „făcut intrarea pe piața” din România prin astfel de strategii. Spre exemplu, atunci când a intrat în țară, gigantul Revolut oferea 50 de lei clienților pentru fiecare prieten invitat, o metodă care a creat un hipe mare printre utilizatori. 

Vorbind de bănci digitale, Raiffeisen Digital Bank avea la lansare o promoție prin care clienții noi pot primi 50% cashback (până la 200 lei) pentru tranzacțiile online. Oferte pentru clienții care invită prieteni au și cei de la Libra Internet Bank în cazul cardurilor premium. Clienții pot câștiga până la 1.100 lei pentru maximum 5 recomandări reușite

Am vrut să aflu de la bancheri dacă simt oarecum că prin aceste campanii își „cumpără” clientela. Diana Mărăcineanu, Director Divizia Carduri Libra Internet Bank, a declarat pentru Future Banking că succesul unei astfel de campanii stă mai degrabă în calitatea produsului oferit, nu neapărat în premiul propriu-zis. 


Există diverse strategii în sectorul bancar pentru atragerea de noi clienți, iar recomandarea produselor de către clienți existenți în schimbul unei recompense este o metodă eficientă. Această formă de promovare funcționează bine deoarece vine de la persoane de încredere, care deja folosesc produsul și îi cunosc avantajele. Cu toate acestea, succesul pe termen lung al oricărei strategii depinde de calitatea produsului sau serviciului oferit. - Diana Mărăcineanu - Director Divizia Carduri Libra Internet Bank


Riscă băncile să se trezească cu sute de conturi fantomă după ce clienții se văd cu „sacii în căruță”

Românii sunt mai puțin fideli unei banci față de majoritatea europenilor: Unu din cinci români lucrează cu cel puțin trei bănci, în timp ce media europeană este unu din zece, conform unei analize Kearney. Acest lucru ar putea însemna și că românii și-ar deschide un cont bancar doar pentru premiul promis de instituția financiară, urmând să închidă contul sau să nu îl mai utilizeze.

Am întrebat Revolut, banca digitală care folosește recompensele pentru clienți încă de la lansarea pe piață, crescând în timp suma pe care o oferă românilor. Gabriela Simion, Director General Revolut România, spune că odată ce clienții încep să utilizeze aplicația bancară (acest lucru fiind o condiție pentru ca prietenul să fie remunerat), acesta va continua să folosească banca, 

„Aceasta nu este o practică pe care noi am introdus-o, există în România de peste 20 de ani. Mai mult, în continuare băncile din România fac acest lucru, fiind un mod de a răsplăti un client mulțumit. Dacă îți place acest produs și îl oferi mai departe, ești un ambasador al brandului și trebuie să fii recompensat pentru asta. Clienții care sunt recomandați nu trebuie doar să își deschidă noul cont bancar, ci să facă și unele tranzacții. Faptul că trec prin acest proces le arată un alt mod de a face banking, așa că aleg să folosească aplicația în continuare”, declară reprezentanta Revolut. 

Care sunt modurile prin care băncile încearcă să curteze clienții? pe lângă bani, unele te invită în acționariat, altele te trimit la festival sau oferă cadou scutere electrice

Pe lângă campaniile de rewards, unele bănci oferă beneficii materiale și clienților noi. Spre exemplu, tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani pot câștiga 300 de lei dacă își deschid un cont la Raiffeisen Bank. Totodată, alte bănci oferă dobânzi speciale la credite sau pentru refinanțarea împrumutului atunci când hotărăști să le treci pragul. 

Băncile nu s-au oprit totuși doar la bani: o nouă instituție financiară le-a promis clienților că îi face acționarii băncii dacă au încredere în inițiativa lor. Salt Bank, care s-a lansat acest an în România, a oferit primilor clienți înrolați statutul de fondator. Aceștia au primit un card premium, dar și puncte de fondator pe care le pot transforma în acțiuni ale băncii. 

Alte instituții financiare își atrag clienții prin bilete la festival sau vacanțe. Spre exemplu, Banca Transilvania are în desfășurare o campanie prin care poți câștiga bilete la Untold, un weekend la o cabană sau un iPhone 16 Pro. O campanie de la BCR dedicată tinerilor oferă scutere electrice pentru studenți sau vouchere la magazine online de haine.