După șocul resimțit în luna martie, trendul ascendent din e-commerce a revenit, iar la finalul lunii mai 2022, numărul de comenzi livrate de magazinele online se apropia de nivelul înregistrat în aceeași perioadă din 2021, conform unei noi analize GpeC.

Începând cu luna iulie, la nivel macro al pieței, se înregistrează constant depășiri ale volumelor din aceeași perioadă a anului trecut, iar așteptările sunt mai mari pentru ultimul trimestru al anului – de regulă, cel care aduce volume mari de vânzări magazinelor online datorită campaniilor de Sărbători.

Potrivit reprezentanților companiilor de curierat, imediat după izbucnirea războiului din Ucraina, comerțul online a cunoscut un recul care s-a întins pe o perioadă de câteva săptămâni. Astfel, numărul de comenzi al magazinelor online a scăzut cu până la 40% pe fondul situației de incertitudine generate de război.

De asemenea, traficul înregistrat pe site-urile de e-commerce a scăzut semnificativ în primele zile de după declanșarea războiului, atenția publică fiind îndreptată spre sursele media de informare cu privire la situația din Ucraina.

După șocul resimțit în luna martie, trendul ascendent din e-commerce a revenit, iar la finalul lunii mai 2022, numărul de comenzi livrate de magazinele online se apropia de nivelul înregistrat în aceeași perioadă din 2021. Începând cu luna iulie, la nivel macro al pieței, se înregistrează constant depășiri ale volumelor din aceeași perioadă a anului trecut, iar așteptările sunt mai mari pentru ultimul trimestru al anului – de regulă, cel care aduce volume mari de vânzări magazinelor online datorită campaniilor de Sărbători.

GPeC a monitorizat îndeaproape evoluția comerțului online românesc pe parcursul anului 2022, consultând constant principalii jucători din domeniu: magazine online, companii de curierat, procesatori de plăți, platforme de e-commerce și companii de tehnologie. Potrivit informațiilor centralizate de GPeC, sectorul de e-commerce românesc ar putea crește cu aproximativ 10% în 2022 comparativ cu 2021 în ceea ce privește numărul de comenzi livrate de magazinele online către consumatorii finali.

De 17 ani, GPeC promovează sectorul e-commerce din România adunând în jurul său cea mai mare comunitate de magazine online și organizând principalele evenimente de comerț online și digital marketing din țară.

Opinia generală a principalilor jucători din piață consultați de GPeC este că e-commerce-ul românesc va crește în 2022 cu aproximativ 10% față de 2021.

Repere și trenduri importante în comerțul online românesc

Comerțul electronic din România reprezintă 9-12% din total retail, potrivit GlobalData (9%) și Euromonitor (12%). În 2021, e-commerce-ul românesc a însemnat 6,2 miliarde EUR, în creștere cu 10% față de 2020 când s-au înregistrat 5,6 miliarde de euro.

Dacă în perioada pandemiei categoriile de produse cu cele mai mari creșteri în e-commerce țineau de lucrul și traiul de acasă (laptop-uri, televizoare, frigidere, mobilier, decorațiuni etc.), odată cu ridicarea restricțiilor din 2022, au revenit în centrul atenției produsele și serviciile legate de activitățile outdoor precum travel, fashion sau beauty. De pildă, pentru agențiile de turism online, 2022 a depășit deja nivelul anului 2019 (înainte de pandemie și restricții) fără ca anul să se fi încheiat încă.

Cine vor fi câștigătorii din e-commerce

Câștigători în e-commerce vor fi comercianții care anticipează bine cererea și își asigură stocul propriu din timp pentru că, deși s-au mai remediat față de momentul izbucnirii războiului din Ucraina, încă există probleme de stocuri sau pe lanțul de aprovizionare, de aceea doar cei care au produsele în stoc vor putea face livrări rapide - așa cum se așteaptă consumatorii finali.

Totodată, livrarea la lockere este una din principalele tendințe ale anului - consumatorii își doresc conveniență și independență față de programul curierului, de aceea magazinele online ar trebui să se integreze și să ofere modalități alternative de livrare (cum sunt lockerele) față de livrarea clasică door-to-door.

Un alt trend important este implementarea soluțiilor de creditare de tip BNPL (Buy Now, Pay Later) mai ales în contextul situației economice actuale în care consumatorii devin mai chibzuiți în privința achizițiilor scumpe. Magazinele online care au implementat astfel de soluții afirmă că au înregistrat creșteri ale ratei de conversie.

Foto: Dreamstime