Aderarea la Spaţiul Schengen terestru reprezintă o gură binevenită de oxigen pentru sectorul de transporturi rutiere din România şi un stimul pentru investitorii străini, Lucian Anghel, deputy CEO Libra Internet Bank, prentru Agerpres.


„Aderarea la Spaţiul Schengen terestru reprezintă o gură binevenită de oxigen pentru sectorul de transporturi rutiere din România, sector care a contribuit cu circa 7% la creşterea economică în ultimii zece ani. În anul 2024, activitatea acestui sector s-a deteriorat, cifra de afaceri în termeni reali scăzând în medie cu 15% faţă de perioada similară din 2023. Fluidizarea transportului reprezintă un element cheie invocat de transportatori, care poate ajuta la creşterea cifrei de afaceri şi a profitabilităţii acestui domeniu de activitate", a spus Lucian Anghel.

El a afirmat că activitatea de transporturi, cu precădere cele terestre, sunt al doilea cel mai mare generator de valută pentru contul curent al Romaniei, după activitatea de IT & telecomunicaţii. Aportul valutar net al transporturilor în perioada 2014-2023 s-a ridicat la 42 miliarde euro, limitând în bună măsură creşterea deficitului de cont curent.

România din Schengen are nevoie de infrastructură

„În al doilea rând, aderarea la Spaţiul Schengen poate reprezenta un stimul pentru investitorii străini, însă aceasta va depinde şi de capacitatea României de a susţine efortul financiar necesar dezvoltării infrastructurii rutiere. Atragerea de investiţii străine este deosebit de importantă în contextul în care în România aceste companii cu capital străin generează peste 70% din exporturi, iar creşterea capacităţii de export are efecte benefice asupra deficitului extern. Alte ţări din regiune cum sunt Polonia, Ungaria, Cehia şi Slovacia au investiţii străine pe cap de locuitor cu aproape 80% mai mari în medie decât România", a declarat Lucian Anghel.