Şase din zece companii intenţionează să investească mai mult anul viitor pentru a aborda schimbările climatice, comparativ cu anul acesta, iar 25% dintre ele intenţionează să aloce semnificativ mai multe fonduri, potrivit studiului EY 2023 CESA Sustainable Value.

Investiţiile alocate schimbărilor climatice generează mai multă valoare decât se aşteptau companiile, pe mai multe planuri. Acest lucru se întâmplă în ciuda îngrijorărilor că iniţiativele pentru schimbări climatice vor avea un impact negativ asupra performanţei financiare (37%) sau vor reduce capacitatea companiei de a face faţă competiţiei pe termen scurt (19%).

În medie, respondenţii spun că de 2,8 ori mai multe dintre iniţiativele organizaţiei lor privind schimbările climatice vor avea un impact financiar pozitiv, decât unul negativ (39% faţă de 14%).

Companiile sunt de 0,5 ori mai predispuse să prioritizeze valoarea financiară faţă de obiectivele globale legate de planetă atunci când evaluează o iniţiativă. Studiul arată că impactul iniţiativelor climatice pe mai multe tipuri de valoare poate fi benefic atât pentru companii, cât şi pentru societate şi planetă.

Astfel, planificarea sustenabilităţii pe termen lung facilitează menţinerea bunei evoluţii a companiilor sau identificarea unor noi oportunităţi de a crea valoare.

Sondajul arată că acele companii care sunt mai active în ceea ce priveşte acţiunile de combatere a schimbărilor climatice beneficiază de o performanţă financiară mai bună decât cea preconizată. Conform sondajului, luarea unor măsuri pentru reducerea emisiilor şi investiţiile în iniţiative care abordează schimbările climatice pot chiar accelera performanţa financiară.

România are mari şanse de a devansa celelalte ţări din regiunea CESA (regiunea Europei Centrale, de Est şi de Sud-Est şi regiunea Asiei Centrale) în ceea ce priveşte adoptarea diverselor acţiuni pentru schimbările climatice în mai multe domenii, în special în privinţa acţiunilor legate de furnizori şi terţi prin parteneriate, fuziuni şi achiziţii şi dezinvestiţii, susţin autorii studiului EY CESA Sustainable Value Study, care pentru România are la bază un sondaj realizat cu 52 de Chief Sustainability Officers (CSO).

Investiţiile în iniţiative privind schimbările climatice variază pentru fiecare ţară CESA, deciziile fiind motivate de diferiţi factori. Astfel, Polonia are cel mai scurt termen pentru a deveni carbon-negativă, iar România are cel mai scurt termen pentru reducerea emisiilor şi cel mai mic obiectiv de reducere pentru a atinge zero emisii nete.

De asemenea, este mai probabil ca Polonia să prioritizeze valoarea oferită clienţilor, în timp ce agenda României privind schimbările climatice este modelată atât de valorile angajaţilor, cât şi de obiectivele climatice stabilite la nivel global.

În comparaţie cu alte ţări din CESA, respondenţii din România consideră că este mai uşor să măsoare progresele înregistrate în agenda privind schimbările climatice comparativ cu măsurarea altor rezultate importante pentru companii. Cu toate acestea, România trebuie să îmbunătăţească în continuare colaborarea între managementul executiv şi board cu privire la agenda de schimbări climatice.

La nivel CESA, 92% dintre companiile intervievate şi-au luat un angajament public privind schimbările climatice până în 2030. În medie, acestea plănuiesc să reducă emisiile cu 33%, dar până în prezent au redus emisiile cu doar 19%.

Lumea are nevoie de o reducere de 45% până în 2030 pentru a menţine obiectivul de limitare a încălzirii globale sub 1,5°C. Cele mai multe angajamente sunt insuficiente – doar 27% dintre acestea intenţionează să reducă emisiile cu 45% sau mai mult şi doar 38% şi-au asumat un angajament până în 2030. Doar 29% dintre respondenţi s-au angajat să aibă emisii de carbon negative, iar 15% s-au angajat să atingă net zero.

Un alt aspect confirmat de studiu este faptul că investiţiile companiilor în domeniul climei se transformă în beneficiu financiar. Patru din zece companii respondente au obţinut o valoare financiară mai mare decât se aşteptau.

Organizaţiile care întreprind mai puţine acţiuni în domeniul climatic se luptă mai mult cu execuţia, în timp ce organizaţiile care sunt mai active din acest punct de vedere trebuie să îmbunătăţească coordonarea şi colaborarea internă. Oportunităţile cheie pentru a face progrese semnificative în ceea ce priveşte schimbările climatice includ parteneriate mai extinse şi investiţii în resursa umană.

Foto: Dreamstime