Mai bine de nouă din zece companii (93,5%) întrevăd riscuri cu privire la o potențială criză economică, potrivit unui sondaj realizat de Consiliului Naţional al IMM-urilor din România (CNIPMMR). Efectele pandemiei cauzate de virusul SARS-CoV-2, cât și ale conflictului din Ucraina, generează îngrijorări în mediul de afaceri din România. Specialiștii vin cu câteva bune practici și subliniază nevoia companiilor de expertiză pentru depășirea cu succes a impredictibilităților pieței.

„Mediului fiscal din România îi lipsește în continuare predictibilitatea, un lucru pe care comunitatea de afaceri îl revendică de decenii. Legislația fiscală este complexă și deseori ambiguă, ceea ce atrage nevoia unui nivel ridicat de expertiză pentru un comportament fiscal corect din partea companiilor”, explică CEO-ul și fondatorul Accountess, Mihaela Teleman


Măsuri eficiente pentru asigurarea continuității și prosperității companiei
Primele semnale ale fragilității și potențialele riscuri în caz de criză încep să fie simțite, în primul rând, în cadrul departamentelor financiar-contabile, conform experților Accountess. Astfel, aceștia susțin implementarea unor măsuri deja dovedite eficiente pentru traversarea cu bine a unor situații de criză, precum:

  • migrarea angajaților către forma de telemuncă și accesarea beneficiilor financiare aplicabile acestei situații; 
  • accesarea fondurilor IMM Invest;
  • renegocierea contractelor de chirie cu ajutorul certificatului pentru situații de urgență;
  • eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale;
  • solicitarea amnistiei fiscale pentru dobânzile și penalitățile datorate pentru debitele restante; 
  • implementarea șomajului tehnic pentru domeniile afectate.

În plus, domenii precum digitalizarea, colectarea, plățile, termenele sau analiza costurilor trebuie prioritizate în mod „imperativ”, subliniază specialiștii Accountess, pentru asigurarea menținerea activității companiei. 

Toate acestea nu vor fi, însă, de ajuns. Experții Accountess consideră că factorii decisivi care vor influența ierarhia companiilor în următorilor cinci ani vor fi stabilirea clară a ariilor cheie, comunicarea cu beneficiarii, analiza concurenței, exploatarea datelor generate, capacitatea de inovare, cât și percepția clienților asupra valorii produselor sau a serviciilor.


Lista completă cu recomandările Accountess, ca bune practici pe timp de criză:

  • Elaborarea bugetelor pe mai multe scenarii, cu posibilitate de ajustare lunară, în funcție de profitabilitate și nivelul veniturilor și cheltuielilor. Un mod de lucru bazat pe scenarii multiple este extrem de important când vine vorba de adaptabilitatea business-urilor la contexte predispuse către schimbări dramatice;
  • Menținerea unui cash-flow pozitiv: atenția acordată pentru respectarea termenelor de încasare, respectiv către procedurile de recuperare, care trebuie să fie clare și aplicabile;
  • Capacitatea de adaptare a echipei, prin creșterea implicării și flexibilitatea în ceea ce privește includerea angajaților în activități diversificate din viața companiei;
  • Consolidarea relațiilor la nivelul echipei, inclusiv la nivel de management și investirea constantă în pregătirea oamenilor, prin diverse sesiuni de training;
  • Adoptarea de tehnologii care să asigure creșterea productivității și eficientizarea proceselor de lucru. Transformarea digitală trebuie să constituie o măsură prioritară pentru optimizarea proceselor și creșterea competitivității;
  • Restructurarea liniilor de business printr-o analiză la rece a profitabilității pe fiecare verticală și/sau produs și asumarea rapidă a decizilor în momente de criză.

Sursă foto: 180851924 © Scaliger | Dreamstime.com