Decalajul între companiile din România şi cele din nordul şi vestul Europei în materie de digitalizare şi educaţie managerială depăşeşte 10 ani, potrivit unei analize a DigiSinergy, companie de tehnologie şi expert în transformarea digitală a business-urilor.

În prezent, în România, doar marile companii investesc în această direcţie, majoritatea IMM-urilor nu au bugete dedicate proceselor de digitalizare. Este o realitate care generează pierderi lunare de mii de euro pentru companiile româneşti.

Potrivit datelor DigiSinergy, 99% dintre firmele cu mai puţin de 10 angajaţi nu ştiu ce ar trebui digitalizat în companii. Ponderea e de 90% în cazul firmelor cu 10-20 de salariaţi şi de 70% la companiile cu până în 50 de angajaţi. Iar o treime dintre companiile cu până la 100 de angajaţi sunt în situaţia de a nu şti ce trebuie digitalizat pentru a avea rezultate mai bune.

„În România, discuţiile aplicate despre digitalizare sunt într-un stadiu incipient. Deşi există necesitate şi potenţial mare de creştere, companiile din România nu ştiu nici ce să digitalizeze, şi nici câţi bani să aloce acestui proces. Exceptând companiile mari, cu peste 100 de angajaţi, nu am văzut nicio companie din România care să aibă buget pentru digitalizare. În afara ţării, discuţiile pe care le avem cu clienţii sunt foarte aplicate şi se poartă în legătură cu funcţionalităţile soluţiilor de digitalizare”, spune Natalia Lepădatu, cofondator DigiSinergy.

Între priorităţile de digitalizare ale companiilor, în perioada următoare, trebuie să se găsească 4 aspecte importante: status în timp real despre situaţia firmei, astfel încât managementul să poată lua decizii fără presiunea timpului; reducerea cheltuielilor operaţionale; reducerea erorilor ce apar în procesele interne; conformarea la reglementările fiscale.

Conformarea la reglementările fiscale, spun reprezentanţii DigiSinergy, este şi motorul care va determina cele mai multe proiecte de digitalizare (eFactura, eTransport, raportarea SAF-T) în următorii trei spre cinci ani, toate companiile fiind, astfel, obligate de stat să digitalizeze aceste tipuri de procese, sub sancţiunea închiderii activităţii în cazul refuzului.

Pentru a avea acces la avantaje competitive, însă, companiile trebuie să treacă de aceste procese de digitalizare impuse de stat şi să demareze proiecte suplimentare, care să genereze impact direct în buna funcţionare a business-ului.

În acest context, procesul de digitalizare trebuie demarat fără întârziere, spun specialiştii DigiSinergy, mai ales că implică sume modice – între 1.000 şi 4.000 de euro – ce vizează, în principal, robotizări / automatizări de managementul documentelor, indiferent că sunt facturi, procese verbale, chitanţe, bonuri etc.

Foto: Pexels