Adopţia comerţului online în zonele rurale a crescut cu 22,8% în 2022 şi a depăşit creşterea de la oraş de 10%, arată o analiză realizată de Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO).

Anul acesta, 66% dintre români au comandat online, cel mai mare procent din ultimii ani. Sub aspect general, ponderea persoanelor din mediul urban care fac cumpărături online rămâne în continuare crescută (71,5%), fiind cu 13,2 puncte procentuale mai mare decât a celor din mediul rural (58,3%).

Creşterea din ultimul an din zonele rurale a fost susţinută atât de penetrarea extinsă a internetului mobil, cât şi de extinderea reţelelor fixe şi dezvoltarea infrastructurii de livrare care au dus beneficiile comerţului online la nivel naţional. În acest sens, cele mai recente date publicate de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) arată că ritmul de creştere a numărului de conexiuni la internet din mediul rural este cu 3% mai mare faţă de cel din urban, pe care îl depăşeşte cu un procent.

Astfel, raportat la o sută de gospodării, rata de penetrare a internetului a ajuns la 75% la nivel naţional (81% în mediul urban şi 66% în mediul rural). În egală măsură, extinderea la nivel naţional a reţelelor de puncte de livrare a contribuit la dezvoltarea sectorului ecommerce în zonele rurale apropiate de oraşe.

„În această perioadă, pentru o sesiune obişnuită de cumpărături, un client din rural câştigă în medie peste două ore şi economiseşte 80 de lei comandând online, comparativ cu achiziţionarea din magazinele tradiţionale, potrivit calculelor noastre. Clienţii din zonele rurale comandă din toate categoriile, de la fashion, cosmetice, electronice, articole sportive şi pentru îngrijirea casei, cadouri şi chiar comandă de la restaurante (21,7%). Ba chiar, procentual, sunt peste cei din mediul urban când vine vorba de haine sau accesorii vestimentare şi cărţi. Ne aşteptăm la un record de comenzi de sărbători în zonele rurale anul acesta, iar ca oamenii să aleagă fie livrarea în faţa porţii, fie la un punct de livrare”, spune Cristian Pelivan, director executiv al Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO).

Potrivit calculelor ARMO, pentru un client care locuieşte într-o comună situată la 35 de kilometri de cel mai apropiat oraş, o sesiune de cumpărături presupune, în medie, până la trei ore petrecute în trafic şi în magazin.

Acest timp se traduce într-un buget suplimentar de peste 115 de lei, 40 lei reprezentând costul combustibilului dus-întors şi 75 lei costul a trei ore pierdute pe drum, raportat la salariul mediu net lunar, cu un cost orar de 25 lei, în timp ce, pentru un client care va face aceleaşi cumpărături în online, costul va fi de 30 de lei, inclusiv taxa de livrare şi timpul de 40 de minute petrecut, în medie, online pentru a găsi produsele preferate de Sărbători.

Deşi ponderea celor din mediul rural care fac cumpărături online este mai mică, preferinţele în ceea ce priveşte produsele coincid în mare măsură cu cele ale clienţilor din urban, potrivit INS.

Astfel, topul produselor achiziţionate în rural este format din fashion, încălţăminte sau accesorii (78,3%), produse cosmetice (24,9%), produse de curăţare şi de igienă personală (18,7%). În acelaşi timp, în zonele urbane, utilizatorii de internet au cumpărat îmbrăcăminte, încălţăminte sau accesorii (76,6%), produse cosmetice (27,1%) şi articole sportive (18,3%).

Foto: Dreamstime